Retro Raygun: förverkliga en prop genom CAD (2 / 15 steg)
Steg 2: Dimensionering, proportioner och Mock-Up
Tid att iterera tungt är när kostnaderna (i material och tid) är låg. Så upprepade jag på den godkända konstruktionen att spika ner proportioner innan den fullständiga CAD-modellen.
Det allra första jag gjorde var blåsa upp skissen. Jag spåra olika pistol grepp används soppburkar och andra hushållsföremål för att få en känsla av dimensioner och skapat en full storlek skiss. Jag sedan över den skissen till skum och klipp ut.
Och det inte ser ut eller känns rätt.
Så andra iterationsomgången; kommer en ny skum den första, justera dessa dimensioner som var nödvändiga. Detta kändes bättre i handen. För att göra en full kontroll, jag limmade vitt skum på skum att ge det dimension och slipas det in en tillstymmelse till önskad form.
Primas och målade, det gav inte bara en visuell sanity check på massing, omfattningen av detaljer, grepp komfort och så vidare, dessutom fick något att Visa klienten och prova för skala och komfort i hennes hand.
Och det fungerar ganska bra. Greppet är udda; vid första anblicken skulle du tror att du skulle kvävas på det med pistol kroppen vilar mot kött av din hand. Men känns det helt naturligt att hålla den lägre på kurvan, och när du gör det inte bara är trigger i en bekväm ställning, men den "syn" (eller vad designelement på fenan representerar) linjer upp med din syn på ett sätt som säkerställer du att pistolen är i linje med riktning mot din hand.