Skapa animering och spel: kapitel 1 komma igång. (3 / 5 steg)
Steg 3: Att införa SLUG
Den var designad av Alex Schafer ("Trodoss" på Propellerpowered/Parallax forum)
SNIGEL är ett MIT licensierad objekt för propellern, gör det enkelt att skapa spel och animation. Genom att driva på en något lägre "retro" resolution, finns det gott om utrymme för spelet koden och ljud ljudeffekter/musik i 32 k utrymmet av Propeller chip.
SLUG objektet är en "1 byte/pixel" 128 x 96 objekt som stöder sex sprites, kompatibel med alla tre videolägen (TV, VGA64 & VGA256) vi diskuterade i den första sidan i detta Instructable. Det är en perfekt inlärningsmiljö för nybörjare.
När vi börjar arbeta med sprites och bakgrundsgrafiken som vi kommer att använda PC teckningen, sedan flytta det konsten till propellern.
Hämta en av de tre SLUG paket (beroende på konfigurationen) och extrahera innehållet till en tom mapp.
- SLUG för TV
- SLUG för VGA (64 färg)
- SLUG för VGA (256 färger)
Öppna filen SLUG_Demo.spin med Propeller verktyg och skicka den till din Propeller styrelse använder F10. Du bör se ett rymdskepp med en utlänning flytta höger och vänster överst på skärmen.
Kompletterande anmärkning: om du använder VGAplus överklagandenämnden eller Pocket Mini dator 2012, ladda ner 64 färgen versionen av SLUG.
När detta fungerar är du redo att gå till nästa steg.