Skapa animering och spel: kapitel 3 Lightcycles
Att skapa animering och spel: kapitel 3 Lightcycles
Denna serie kommer att dyka in med Propeller microcontroller baserat system för att skapa din egen grafik, animering och video spel. Jag antar att du bara har en mycket grundläggande kunskap om microcontroller programmering och tar dig steg för steg från början med en enda prick till skapandet av flera TV-spel som ger dig bra exempel för att komma igång med egna idéer.
- Kapitel 1 komma igång
- Kapitel 2 spelenheter
- Kapitel 3 Lightcycles
Om du inte har läst de tidigare kapitlen, gå tillbaka och granska dem först med länkarna ovan och sedan fortsätta med detta kapitel.
I de sista kapitlen lärt du att interagera med spelenheter och många grundläggande Spin programmeringsbegrepp. Denna tid vi kommer att ta allt vi lärt oss hittills och skapar en av mina favorit spel, Lightcycles spel från Tron. Lightcycles är en kul två spelare som kommer att kräva två styrenheter (och två spelare) att spela spelet.
Jag rekommenderar spelenheten / tangentkombination används med Pocket Mini dator/VGAplus styrelser, men två tangentbord ansluten till mänskliga gränssnittskortet (Använd musen jack för andra tangentbordet) fungerar också bra. Kom ihåg mig-plan controller driver objektet vi diskuterade i förra kapitlet är ganska flexibelt. Nästan alla kombinationer av styrenheter kommer troligen att anpassas till detta kapitel.
Som tidigare, låt oss gå full gas och börja skapa Lightcycles spelet.
Första Ladda ner källkoden för detta kapitel och extrahera den till en ny tom mapp. Vi kommer att arbeta från så pass broschyren.