Skapa din egen 2D spel! (2 / 5 steg)
Steg 2: 2. nivåer
Att skapa nya nivåer
I stället för överhopad av alla koden kan hoppa till roligt delen.
1. skapa en ny textfil och namn den 4. txt eller ett nummer ett högre än den nuvarande högsta nivån.
2. titta på nivå filerna i startpaket att se hur de ska se ut.
3. Använd block guide nedan för att anpassa din nivå!
Block
"." = Tomt utrymme
'X' = avsluta
"G" = pärla
"-" = Flytande plattform
"A" = fiende
"B" = fiende
"C" = fiende
Hade "= fiende
' ~' = plattform block
":" = Framkomlig block
'1' = spelare startpunkt
"#" = oframkomlig block
4. Kontrollera din nivå har både en utgångspunkt '1' och en exit "X" eller annat du kommer att få ett fel och frysa spelet. Du kan också ändra storleken på nivån genom att lägga till fler rader eller att göra varje rad längre dock, varje rad måste vara av samma längd. Obs: att göra nivån längre sannolikt kommer att kräva dig att justera din bakgrund bildstorlek och du behöver du justera fönsterstorleken för att göra allt passar!
(Jag kommer att tala mer om detta i slutet)
Importera nivåer
1. på fliken "Solution Explorer", Expandera gruppen "Innehåll" och sedan högerklicka "nivåer".
2. Klicka på "Lägg till > Exsisting objekt ' Välj den ny nivå arkivera benämn 1.txt,2.txt,3.txt, etc.