Skapa ditt eget äventyr spel (HTML)
Vad är en skapa ditt eget äventyrsspel?
Har du någonsin bläddra igenom en text bok i skolan och längst ner på sidan står det "turn to sidan 36" eller något, då du övergå till att sida och det säger du att vända sig till en annan och så vidare? Det är ett mycket liknande koncept. Det är skapa ditt eget äventyr böcker där ute också. Den grundläggande idén är att du är en karaktär i en berättelse och på varje händelse du välja vad till gör nästa som kommer att ändra vad som händer härnäst. Oftast finns det några olika alternativ. Ett exempel kan vara:
Det var en gång en liten stad där alla medborgare var obsorbed i det lokala vädret prognosenhet. Vanlig snygg meterolog talade in i kameran med en berörda uttryck, tillkännage den annalkande stormen. Om stormen var endast en kategori en orkan, panik hela staden! Varje sist små sinnade, easliy rädd medborgare förlorat sitt sinne... bokstavligen! Ange Terry, sinne Wrangler Extraordinaire!
Ange fällor för att fånga sinnen
Använda lasso du hitta bekvämt närliggande
dra ut ett rör och spela lite musik för att tämja sinnen
Läsare/spelaren kommer väljer ett alternativ och presenteras med en ny scen och nya alternativ. Alternativet är ibland en återvändsgränd och du kommer att tvingas tillbaka till de föregående alternativ. Ibland alternativet är ett dödligt val och du träffar din olyckliga död och börja igen. Ibland får man inte välja själv och måste rulla en tärning eller singla slant för att avgöra resultatet.
Med HTML kan du skriva en grundläggande sidmall som upprepade gånger använda och bara ändra information inom koden utan att behöva koda. Detta är verkligen riktigt enkel. Du kan göra val länkar till nya sidor så spelaren kan bara klicka på alternativet han/hon vill och gå direkt till nästa del av historien.