Skulpturala upptäcktsfärder i plywood, betong och glas med 123D Make
Jag är utbildad som målare och skulptör så jag kommer från en analog värld att göra. Medan en AiR på Autodesk började jag forska och prototyping koncept för skulpturala översättningar från 2D till 3D med hjälp av 123D Make "slice" teknik. Testar former i trä, betong och glas samtidigt att hybridisera digitala och analoga processen i ett projekt. Jag började med att skapa en 3D-modell i Fusion360 använder du skulptera miljön. Denna våg som form har en komplex yta som presenterar både de estetiska kvaliteter och tekniska komplexiteten jag skulle söka i offentlig konst eller miljömässiga installation så det var en bra form till att börja med. Begreppsmässigt är detta projekt om underströmmar av området Bay senaste skift och resulterande spänningar. Skulptural form utforskar spänningarna mellan digitala och fysiska estetik och sätt att göra.
STEG 1: Skivning 3D modell i 123D göra
När 3D-modellen var klar exporterade jag den slutliga modellen från Fusion360 som ett mål Då öppnas det i 123D Make & importerat .obj fil.
Jag spelade en hel del med "Teknik" Jag använde "Staplade skivor" men hade mycket kul med olika konstruktion alternativ och vinklar. Skriv in måtten på den laserskärare som du använder. Den en jag använd sängstorlek är 36 "x 24". Min materialtjockleken var.125 eller 1/8" & kerf på 0,010". Välj "få planer" & programvaran automatiskt skivor, lägger ut & numrerar alla delar för din modell. Denna särskilda storlek modell kräver 25 ark Björk ply vilket resulterar i över 120 delar.
När jag använde denna process för andra gången använde jag 3/4" apple plywood. och skalas min modell för att passa alla kapslade delar på 4 x 8 ft ark i ply.
Pro Tips:
-Ändra segment riktning (se bild 2) genom att vrida pilikonerna för att få mer dynamisk stack mönster
-Välj kapslade Layout att spara några material.