Vända dig till en 3D tryckta actionfigur
Först och främst, låt mig börja med att säga att jag vet detta inte är en riktig actionfigur. Det har noll poäng av artikulation, vilket innebär att den "action" delen av ordet är påfallande frånvarande. Men jag äter min hatt innan jag erkänna att jag leker med dockor eller figurer, så för varaktigheten av detta "vänners kompatibla vad jag gjorde är en actionfigur. Hantera den.
Nostalgi. Tristess. Narcissism. Dessa är alla utmärkta skäl att göra en actionfigur av dig själv. Detta Instructable kommer detalj min slumpartat resa att mejsla fram en liten plast replik av mig själv. Förhoppningsvis i processen ska jag visa dig hur man gör det också.
Verktyg:
- Kamera
- Dator
- Akrylfärg
- 3D-skrivare eller möjligheten att beställa online.
Programvara:
- 123D fångst
- Denna programvara från Autodesk tar en massa bilder på en föremål, från olika vinklar, och använder en komplicerad algoritm för att skapa en 3D-modell. Detta är det första steget i vår process och kommer att vara grunden för actionfigur. Ju bättre fångsten, desto mer som du det ut, så det är en bra idé att titta på tutorial video på webbplatsen.
- NetFabb Studio Basic
- Detta är bara ett gratis program jag hittade på nätet som kan öppna många olika filtyper, reparera maskor och exportera filer som OBJ och STL. Om du har ett eget program som kan göra dessa saker då bra om du kan använda den.
- MeshMixer
- Mer gratis program, programmet används för att manipulera 3D-modeller direkt. Det kan flytta, rotera, skala, deformeras och sammanfoga modeller. Se det som ett digitial skulptur verktyg. Ganska basic, mycket petiga, men det får jobbet gjort.
- (Valfritt) 123D
- Ingen av de ovanstående program ge någon uppgift om den verkliga storleken på din modell. Det är viktigt att när vi skriver ut din figur så är det inte storleken på ett kryssningsfartyg. 123D kan du, bland annat skala din modell till ett exakt verkliga mått.
Vi börjar med något annat än en kamera och en dator, och sluta med en 3D-tryckt actionfigur av oss själva. Naturligtvis är detta något av en inblandade strävan. Det finns bara 7 steg i detta Instructable, men du kan se dem mer som kapitel. Detta ansåg jag tyckte det var klokt att ge en allmän översikt över processen.
- Fånga din chef genom att ta 20-30 bilder av det från alla vinklar.
- Exportera 3D-modellen fångsten ger som en OBJ, en filet typ vi kan redigera.
- Använd NetFabb att reparera OBJ, som är full av hål och misslyckas.
- Använd MeshMixer att sticka huvudet på en stock kropp hämtas från internet.
- Använd NetFabb för att reparera din modell en gång, sedan exportera som en STL.
- Skriva ut och måla din modell.
Nu när du har en grundläggande förståelse för vad vi ska göra, låt oss börja!