Vända Tri maskor till fyrhjulingar i ett steg
Enkelt retopologize, konvertera polygon ansikten till trianglar och fyrhörningar, decimera och vända tri maskor till fyrhjulingar för Fusion, Maya, 3ds Max, Mudbox, etc. använda det fria programet Memento .
En gång Memento är installerat, det tar bara ett steg att vända tri maskor till fyrhjulingar, se steg 4 i detta Instructable! Cfan ut resten av Instructable för andra användbara tips :)
Flera av CAD-modellering program som jag använder kräver fyrhjulingar för bästa modellering erfarenhet och utgång. Allmänt, design som inkluderar ekologisk modellering (som kroppar, ansikten, etc), har potentialen för rörelse (som böjning) eller ha organiska styling är modellerade med fyrhjulingar.
3D skanning data som jag arbetar med och många andra filer tar jag i som .stl s kommit in eftersom triangel maskor. De är ofta för stora och spela inte bra med de program jag vill använda dem i. Problem med att använda kvadrater eller trianglar kretsar kring underindela, edgeloops, och utjämning. Fyrhörningar dela enkelt i 2, där som trianglar klyftan i 1 1/2, som kan bli rörigt. Lång historia kort, fyrhjulingar ger mycket renare topolgy för skulptera, utjämning, animation och hårda modeller och skapa ren geometri i allmänhet. Här är en bra kort artikel om grunderna i modellering med tris vs quads.
Vissa program har funktioner för att konvertera tris till fyrhjulingar inom dem, men var tråkiga och ibland gjorde roliga saker, särskilt när du arbetar med stora och komplexa geometri som scan data som jag var att föra in.
Jag tillbringade mycket tid googla sätt att ändra renlig tris att fyrhjulingar i program jag använde. Den lösningen jag har varit lyckligast med är ett gratis och enkelt program Memento. Ett antal av mina kolleger använder Memento > Fusion arbetsflöde. Många människor frågade mig hur man gör detta och nu använda Memento för att göra processen mycket enklare.
Här är hur jag gör det: