VHDL spel: LED - knappen Push spelet Instructable
Välkommen! Detta är en instructable att skapa en enkel VHDL spel med hjälp av lysdioder och knappar som vi kallade PushPace. Innan vi fortsätter, är här bakgrunden och inspirationen bakom spelet.
Bakgrund Om du växte upp i 90-tal, är vi ganska säker på att du spelat med den klassiska Simon elektroniska spel. På 90-talet fanns inte någon PlayStation 4s eller X-Box 1s runt på gång, så vi var tvungna att hitta andra sätt att fördriva tiden när vi var uttråkad. Ursprungligen uppfanns av Ralph Baer 1978, anses den Simon elektroniska spelet vara den första spelkonsol.
Simon spel är ett spel av minne, att uttrycka det kort. Spelet har fyra olika Färgknappar; dessa knappar är röd, blå, gul och grön. När spelet börjar, tänds dessa knappar i ett slumpmässigt mönster. Ditt jobb är att återskapa detta mönster i samma ordning genom att trycka på knapparna motsvarande de lampor som tändes upp. Spelet blir svårare med tiden som mönstret blir längre och din tid att reagera blir kortare. Om någon gång du trycker på fel knapp, är spelet över.
Vänligen observera att på grund av tidsbrist, vår grupp kunde endast återskapa Simon spelet upp till en viss punkt. Mer specifikt, saknar vårt projekt kontosystem kännetecken av det ursprungliga spelet Simon. Om som ursprungliga Simon spel visas ljus i en ökande sekvens varje vända, vårt spel visar bara en enstaka LED per tur. Användaren måste fortfarande trycker du på knappen motsvarar den LED som var lyste upp, men följande visas återigen endast en ljus och i stället för två lampor. Som ett resultat av spelet i detta instructable är mest liknar den "Whac-a-mole" skapad av Kazuo Yamada 1975. Men var anden för de flesta av byggnaden del av detta spel att återskapa Simon. Dessutom är inte Whac-a-Mole i princip en Simon spel med bara en knapp i taget? Det klassiska spelet Whac en mullvad är ett verkligt test av hand-öga-koordination och snabbhet.
Som studerande på Cal Poly, San Luis Obispo, en av våra kurser krävs att vi ett elektroniskt spel för ett sista projekt. I slutändan representerar vårt spel mest Whac-a-Mole bildades 1975. Om du är en digital design-entusiast och ett fan av videospel, rekommenderar vi att du själv bygga Simon spelet eftersom det är ett mycket roligt och lärande upplevelse. På toppen av det, betalar du honor till en historisk enhet som innehåller historiska inverkan på framtiden för TV-spelet branschen. Detta instructable aktier de upplevelser vi hade återskapa detta spel som hjälper dig att återskapa den på egen hand så att du kan också dra nytta av denna erfarenhet.
Nedan har vi listat steg för steg instruktioner om hur man skapar PushPace (vår version av Whac-a-Mole) på en Nexys 2 ombord; Vi hoppas din hitta våra hjälpsamma instruktioner och att du njuta av återskapa detta spel.