Znap Lego roboten (2 / 3 steg)
Steg 2: Steg 2: programmering Znap
Det andra steget är att fortsätta framåt med programmering tegel för Znap. Detta gör att Znap flytta självständigt efter börjar programmet. Vad måste du göra först är att öppna upp ett nytt program från filen EV3 under mappen Znap (detta är där du får instruktioner att konstruera roboten). Även om det inte är nödvändigt, kan det hjälpa för att skriva på ett papper vad du vill roboten att göra.
Vi har gett en bild av det program som vi utnyttjade för att göra Znap kommer till liv. Det skulle vara bra att spara bilderna så att du kan zooma in på detaljer i koden. Det finns många olika sätt du kan programmera Znap att utföra vad du önskar. Den huvudsakliga motorer som gör att Znap att flytta framåt och bakåt är märkta "A" och "D" på brick. Motorn som styr hals rörelser är märkt "B". Anledningen till varför det finns inga "C" motor är eftersom porten är öppen på brick. Hänvisa tillbaka till bilden, kommer du att märka det finns två separata program linjer. Den översta raden behandlar rörelsen, och den nedersta raden behandlar de avkänning. Den översta raden, kommer du märka noderna blå "Aktivera". Detta är för Znap bita när han märker något nära sitt sensor område. Se till att för fjärranalys linjen, att du kommer att omfatta toleranser för sensorer. Det är så att han inte plocka upp något, till exempel 5 fot bort.
Några tips vid programmering: Negativa värden för motorer "A" och "D" gör motorerna snurra medsols som gör det möjligt att gå framåt. Om du inte gör det, hittar du att Znap motioner kommer att flytta bakåt. Vid programmering svängar, ska du använda noden rörelser och ange värden mittemot varandra (-100,100). Detta gör att motorerna att snurra motsatta riktningar.