Elektronisk tärning boll
Denna elektroniska dice simulator är en ersättning för dice och andra randomizers i brädspel. Den var utformad med två huvudsakliga mål i åtanke. Först, förutom simulera dice, bör man kunna generera slumptal från andra distributioner inte lätt realizable av tärning eller andra traditionella komponenter. För det andra bör det vara roligare att interagera med än en smartphone-app. Med andra ord, ville vi bibehålla roligt i tärningar samtidigt utvidga möjligheterna för spelutvecklarna och spelare.
Att ta itu med det första målet var ganska enkel. Genom att använda Pro Micro mikrokontroller kan eldklot att generera ett slumptal baserat på någon distribution som kan kodas i Arduino. Ett enkelt exempel på en distribution som inte är lätt realizable av dice är ett enhetligt slumptal mellan 1 och 7 eftersom det finns ingen 7-sidig regelbundna polyeder. Ett mer komplicerat exempel skulle tweaking variansen för hur många gånger ett visst nummer rullas. Detta är användbart för spel som The Settlers of Catan, där numren rullade motsvarar händelser eller åtgärder i stället för numeriska värden.
Detta Instructable gjordes som en del av CS doktorandkurs "Materiella interaktiva Computing" vid University of Maryland, College Park undervisas av Professor Jon Froehlich. Se http://cmsc838f-s15.wikispaces.com/ för mer information. Detta var ett gemensamt projekt med klasskamrat Elizabeth McNany.
Obs: Videon påstår felaktigt att accelerometern utsäde slumptalsgeneratorn. Medan du kan programmera den att göra detta, koden ger vi på GitHub inte. Emellertid, beloppen och varaktigheten av vinglar kände av accelerometern bestämmer hur många "random" nummer det växlar mellan innan han gick över ett resultat. Så påverkas "slumpmässigheten" fortfarande av fysisk rörelse i enheten.