Keramisk Skulptur: Oxar, Ox drag
Det kan vara en utmaning att skulptera en fyra legged djur bifogas en bas. Leran krymper när den torkar och när det är eldas. Det är lätt att ha en eller flera av benen utveckla sprickor under denna process.
Det finns olika sätt att undvika att detta händer.
En metod är att undvika denna design alla tillsammans, och skapa djur som inte har en bas av något slag.
En annan metod är att skapa djuret och basen separat och limma siffran till basen efter båda har fått sparken.
Jag gillar att göra det alla som en enda skulptur. Jag ska visa det här. Jag skulle använda en liknande strategi om jag gör en bergsget scen eller ett rådjur stående, häst och ryttare, etc...
Oavsett vilken metod du föredrar, det verkligen lönar sig att göra några enkla saker och avfyra dem till ett avslutat arbete. Du kommer att få erfarenhet på hur man kan lösa denna typ av problem, innan spendera många timmar på att särskilda skulptur och placera den i ugnen.
I detta arbete använder jag ett papper armatur för ett djur organ, för att skapa en ihålig form.
Papper är tillfälligt från en ram så jag kan arbeta under magen. Det är förmodligen mer normalt att avbryta det på en klump lera.
Låg bränning buff lera med grogg, användes, och det gjordes till papper lera genom tillsats av cellulosa fibrer.
Groggen och pappersfibrer kommer att minska risken för benen sprickbildning eller bryta som den klarar av förändringar i temperatur och torkning steg lite bättre.
Jag tycker det är mycket viktigt i det här fallet att oxarna och basen är gjorda av samma lera. På så sätt de krymper i samma takt. Jag täcker också arbetet i plast när jag inte jobbar på det och torka lappa ganska långsamt.
Skulptur lera är en vit bränning raku lera av Tuckers. Jag tänka mig andra företag göra något liknande. Jag tror det skulle också fungera bra för denna typ av skulptur. Jag har inte provat den.