1 LED spel med Arduino Uno och en RGB LED (2 / 5 steg)
Steg 2: Steg 2: prototyp kretsen
Se till att ta del av vilka leder på RGB LED motsvarar vilka element, och vara noga med att inte ansluta den bakåt! I bilden av LED bifogas detta steg, gå min röd-katod-grön-blå.
Det är viktigt att komma ihåg 1K serien motstånd för varje element i RGB LED, annars din operation kommer att vara oberäkneligt. Detta beror på att varje separat element har en annan framåt spänning (spänningen krävs att tända elementet om nominella strömmen flödar - dvs., "spänningsfallet" över elementet), och röd är generellt den lägsta, omkring 2,2 volt med grön och blå mellan ca 2.2-2,8 Volt för en typisk LED. När konstruera en mängd identiska lysdioderna drivs av samma källa, är det okej att ha bara en resistor ansluten till gemensamma ledningen av hela matrisen, sedan framåt spänningen i varje LED är samma. När du slår olika lysdioder med samma strömförsörjning, dock måste du koppla serie resistorer till var att minimera skillnaderna i de framåt spänningarna. Om du glömma dessa motstånd, eller bara ansluta en vanlig ett, elementen kan flimra och red ofta kommer att övermanna de andra två.
Observera också växlarna är inställt. Återställ kretsen av Arduino utlöses när Återställ PIN-koden är drog låg (digital 0, eller analoga 0 volt), och så den det ansluten till 5V via en pull-up resistor (Wikipedia) "dra" spänningen till 5V (hög, digital 1, 5V) när växeln är öppen. När växeln är stängd, Återställ PIN-koden är jordad och Arduino återställer skissen.
Andra växeln ("spelet" växla) ställs in på samma sätt, men istället använder en pull-down motstånd för att hålla ingång låg tills brytaren trycks ner, vid vilket tillfälle det är ansluten till 5V och drog hög. Det anges i koden som indata utlöser när drog högt, men det är lika enkelt att utlösa den på låg och satt upp identiskt till Återställ PIN-koden. Arduino ingångar är digital, vilket innebär att de svarar på värden som är antingen hög eller låg, men inte i mellan. Det är därför det är viktigt att ansluta dina växlar till ingångar så att de antingen är anslutna till 5V eller marken, men aldrig vänster flytande. En flytande (osammanhängande) ingång kan orsaka oregelbunden drift som det vänder fram och tillbaka på grund av några omgivande elektriska fält.
I båda fallen när växlarna är tryckt, begränsa både motstånd den ström som passerar från 5V till marken. Det är användbart att välja stora värden för dessa motstånd, så denna strömförbrukning är liten.