3D Chess Set
Jag valde detta projekt eftersom det går relativt bra i google sketchup, ett gratis program, tillgänglig på (http://support.google.com/sketchup/bin/answer.py?hl=en & answer = 43176) så att flesta av er killar kunde faktiskt göra detta, eftersom det inte kräver någon dyr fancy schmancy programvara.
Detta sagt, det finns många steg, så jag tänker inte ta dig igenom exakt hur jag gjorde detta, men ger dig en allmän överblick på hur du skulle göra något liknande. Njut!
1. styrelsen. Styrelsen är bara en rektangulär prisma, det vill säga, en kvadrat som du använder push pull verktyg. Det viktigt att det börjar som en fyrkant, och att du dela upp det i 64 jämnt stora fyrkanter, men annat än att Hej. Dess en styrelse.
2. grunder för bitar. Det är bra både stilistiskt och för ditt eget förstånd att skapa en bas som alla bitar använder. Det är viktigt att det inte är alltför komplexa, dess ca 3/4 storleken på en av dina rutor, och att du gör det en komponent så att varje gång du ändrar en, du ändra dem alla. Annat än att, dess upp till dig. Vad jag föreslår börjar med ett torg, att skapa ett ansikte i vilken form du vill (jag använde två semi cirklar) och använda följa mig verktyg för att pressa ditt ansikte runt torget, men om du vill stat med en cirkel, Hej. Dess ditt schackspel.
3. om inte du gör något löjligt fancy, kommer flesta bitar har en axel och/eller torn av något slag. Jag rekommenderar att använda det samma står hög, ändras något kanske med skalförändringsverktyget, i alla dina pjäser. det bästa sättet att skapa det är att upphäva en liten cirkel ovanför en större cirkel, ansluta de två med en båge, och än en gång, använda Följ mig verktyg (på allvar det är allt du behöver vara bra på sketchup). Gör inte detta en komponent. Du kommer att vilja förändra dessa separat.
4. för att skapa huvuden för din bönder, skapa två vinkelrätt, korsande cirklar av lika storlek och har en Följ vägen för den andra (Följ mig verktyg). Detta gör en sfär.
5. att skapa utskjutande delar på din rook, göra ett rutnät ovanpå ditt torn och med verktyget push pull vessla ut de figurer du vill
6. riddaren är verkligen svårt. Det bästa sättet att göra det är att kopiera en bild från internet (helst en profil av en tecknad hästhuvud), spåra det, Använd verktyget push pull och sedan missbruka verktyget mjuka kanter tills det ser ok.
7. om du vill skapa en krona/fancy schmancy biskop hatt, börja med en cirkel. Skapa linjer som går rakt upp där kanten av cirkla är parallellt med röda axeln och där det är parallellt med gröna axeln. skapa rader halva det höjden halvvägs mellan var och en av dessa linjer (fortfarande på kanten av cirkla) upprepa om du vill ha en mer detaljerad krona. Nu skapa bågar som börjar på toppen av din högsta linje, gå till basen på nästa rad i det höjden om du har bara två höjder av linje eller toppen av minsta raden om du har två och mittpunkten (som bestämmer den krökning) på mittlinjen. Du har nu en sökväg för följa mig som imiterar upp och ner sveper av en krona. För biskopen var ansiktet jag använde en slags halv månen. Kungens krona används en rektangel som sitt ansikte. Drottningens används ett slags spike.
Tips: När du använder Följ mig verktyg, Pre välja din väg. Det sparar så mycket tid.
GÖR NÅGOT DU INTE VILL GÖRA TVÅ GÅNGER EN KOMPONENT. DETTA INKLUDERAR DINA PJÄSER. Komponenter, när kopieras, är länkade till sina kopior, vilket innebär att ändra en ändrar allt. Detta är awesome.
Mjuka upp kanterna kan användas på mer än bara knight, och jag rekommenderar det, men #1 Överdriv inte och #2 försöka hålla beloppet som du kan använda det om samma bit för bit (riddaren att vara undantaget) för formatmallens skull.
Stäng av kanterna för visning. De ser dåligt.
Aktivera dimma och skuggor för visning. De ser utmärkt.
Hoppas ni alla njuta av detta och lycka till!