3D Design för 3D utskrift (1 / 5 steg)
Steg 1: En anteckning på programvara
Ett populärt alternativ för 3D arbete är Blender. Blender är ett mycket kraftfullt verktyg för modellering och animering. Blender är också en mesh Modellerare , vilket betyder att din design är gjorda av triangel maskor. Du kan sedan forma dessa maskor till din design. Ett verktyg som mixer är ett bra alternativ om du gillar att skulptera eller "känner" ut mönster när du arbetar.
Jag använder OpenSCAD. OpenSCAD är en CSG (konstruktiv solid geometri) Modellerare. Detta innebär att du gör ditt objekt genom att kombinera primitiva former. OpenSCAD skulptera inte. Det använder en kod-liknande designprocess, ungefär som POV-RAY eller andra ray tracing program. Om du gillar att konstruera matematiska former, eller gillar verkligen skriva kod, är OpenSCAD för dig (det har för loopar). OpenSCAD har en särskilt kraftfull funktion: variabler. Att kunna tilldela dimensioner till en variabel och skapa objektet från dem kan du göra parametrisk design.
En viktig sak att hålla i ditt sinne är att se till din design är många. I tid hänvisar jag er till denna utmärkta artikel i ämnet. Det är mycket lättare att göra icke-grenrör objekt med mesh Modellerare än med CSG Modellerare.
En sista anmärkning: även om jag kommer att använda OpenSCAD, detta är inte en OpenSCAD handledning. Det finns gott om bra sådana där ute. Jag kommer, dock dela min källfilerna för varje steg. Jag antar att du har viss förmåga att göra grundläggande 3D-design och bara ge tips för att optimera design för 3D-utskrifter.