Adafruit foto Tutorial (7 / 8 steg)
Steg 7: Ett ljus Setup
Det finns två reflektor typer vi kommer att använda, och de alla gör olika saker. Först är en diffust panel, som är i grunden en bit vit kartong eller foamcore. Andra är en spegel. Vi använder var och en av dessa reflektorer för annat syfte, men istället för detalj varje syfte nu, ska jag förklara dem individuellt som vi introducera dem till uppsättningen upp.
Första ljuset. Placera ljuset på ca 3 fötter ovanför ytan på bordet. In den 4 fot bort och i läget klockan 9 (av till vänster), och pekade mot motivet. Lämna tillräckligt med utrymme att flytta den ±1ft mot eller bort från dig senare.
Det finns alltid frestelsen att sätta ljuset så nära som möjligt till bordet. Medan detta ökar mängden ljus, det är mycket ojämn belysning - graderingen från ljus till mörk över bakgrunden (och även föremål) kan vara mycket märkbar. Detta är Pågrund av ljus som elektromagnetisk strålning, vilket innebär att det styrs av den inverterade torget lagen. Jag tänker inte gå in till beräkningarna här, men det är bäst att komma ihåg att ju närmare ljuset är till ämnet, desto högre kontrast mellan ljus och skuggade områden. När du flyttar ljuset bort lite, saker tenderar att "jämna ut" mycket mer - det gör det också lättare att arbeta eftersom du inte har en varm, hög wattal glödljus rätt i ansiktet.
Om du tittar på overhead bilder, ser du där varje reflektor är placerad för denna specifika konfiguration. Naturligtvis varje ämne kommer att kräva en annan placering av speglar, och vissa kan inte kräva dig att använda alla tre. Det finns en hel del trial and error här. Ställ in ditt ämne i "ställningen" du gillar, tända den, och sedan lägga till och flytta reflektorer runt tills du får vad du tycker.
Med ljuset i position kommer vi att införa reflektorer. Den första reflektorn är en diffusion panel (kallas ibland ett vitt kort). 1/4" vita foamcore fungerar utmärkt för detta bäst eftersom det är lätt och styv, men du kan använda någon form av vit panel. Du kommer att stötta upp på höger sida av betvinga, ca 12" bort. Om du använder cyc, kan du bara lutar det mot sidan som på bilden. Titta på skuggorna av ämnet mörkare och ljusare när du ta bort och sätta tillbaka den i läge. Vårt mål med reflektorer är att sänka kontrast förhållanden, som är andelen av den lättaste delen av scenen till den mörkaste delen. Digitala kameror har problem, högre kontrast scener, och så måste vi föra kontrasten till en nivå där det kan spela in allt. Om du flyttar reflektorn från ämnet, ökar kontrasten, medan närma det får den att minska.
Därefter kommer vi att introducera speglarna. Jag har tre speglar, en stor en (5") och två små (3"). Detta är den typ du kan få en rabatt butik--sminkspeglar med hopfällbart handtag som gör att du står dem upp på ett bord. De har oftast speglar på båda sidor - en är platt och den andra är konkav. Små kostar ca $3. Köpa dem i svart om du kan.
Där speglarna går i inställningarna beror på ämnet. Du vill leta efter ställen i ämnet som ser särskilt mörka och använda speglarna för att fylla i dem. Börja med den största spegeln. Tänk på detta som börjar med en bred pensel och arbeta dig ner till en fin spets för detaljer.
Tittar på en bild med bara panelen vit, ser vi att den nedre högra sidan av ämnet är fortfarande alldeles för mörkt. Vi behöver en betydande del fylla här, så vi använder stora 5" spegeln att studsa lite ljus tillbaka på vårt ämne. (Foto & overhead #3)
Nu har vi lättade upp lägst just lite, men området runt chipet är fortfarande för mörkt, så vi lägger till en annan reflektor av till vänster om kameran för att kasta lite ljus på det området. Observera att denna spegel är inställd på en ganska flack vinkel, för att fånga ljuset från källan och återspegla det till där vi behöver den. (Foto & overhead #4)
Slutligen måste vi fortfarande lite ljus till höger om mikrokontroller, runt LED7. Så vi lägger den sista liten spegeln till vänster om den stora en och ljusare detta område upp lite (Foto & overhead #5). Så vi tar bilden, och vi är klara!
Bara en notering: som allt värt det, det tar ett tag att få bra på detta. Du måste träna och ändra saker upp då och då för att lära sig vad ser bra ut och vad som inte. Och du behöver inte hålla sig till cyclorama som bakgrund antingen--du kan använda valfri bordsskiva/bakgrund, förutsatt att du har utrymme att flytta den ljus och reflexer runt. Ta en titt på den sista bilden i detta avsnitt. Jag gjorde det en på min arbetsbänk med en ljus och två reflexanordningar. Jag faktiskt gillar det mer än de flesta cyc skott, eftersom det har sammanhang. Så var inte rädd för att leka och hitta vad du gillar.