Anteckningsbok med LED påminnelser (4 / 5 steg)
Steg 4: programmering
Min första bit av programmering någonsin! Medan detta inte är den mest eleganta eller vackraste kod (tror jag), det är vad fick igång och var roligt att leka med!
Interaktiva anteckningsboken till hjälp att hålla reda på aktiviteter
Alla LED är märkt "1" vistelse på en gång påslagen. LED är märkt "2" kommer att blinka tills avstängd //regulated av hårdvara växlar
Använder en LilyPad Arduino 328 moderkortet
int LEDr1 = 5;
int LEDr2 = 6;
int LEDg1 = 7.
int LEDg2 = 8;
int LEDb1 = 9;
int LEDb2 = 10;
int LEDy1 = 11;
int LEDy2 = 12;
void setup() {/ / lägga installationen koden här, om du vill köra en gång:
pinMode (LEDr1, OUTPUT);
pinMode (LEDr2, OUTPUT);
pinMode (LEDg1, OUTPUT);
pinMode (LEDg2, OUTPUT);
pinMode (LEDb1, OUTPUT);
pinMode (LEDb2, OUTPUT);
pinMode (LEDy1, OUTPUT);
pinMode (LEDy2, OUTPUT);
}
void loop() {
Ljus "1" för saker som behöver åtgärdas styrs av den motsvarande växeln. Standardläge är "off"
loop rutinen körs för evigt om och om igen:
digitalWrite (LEDr1, hög); Aktivera LED (HIGH är spänningsnivån) digitalWrite (LEDg1, hög); digitalWrite (LEDb1, hög); digitalWrite (LEDy1, hög);
Ljus "2" för saker som är brådskande styrs av motsvarande växla och resultera i en blinkande läge. Standardläge är "off"
digitalWrite (LEDr2, hög); Aktivera LED (HIGH är spänningsnivån) delay(100); vänta på en andra digitalWrite (LEDr2, låg); Inaktivera LED genom att göra spänning låg delay(100); vänta en sekund
digitalWrite (LEDg2, hög); Aktivera LED (HIGH är spänningsnivån) delay(100); vänta på en andra digitalWrite (LEDg2, låg); Inaktivera LED genom att göra spänning låg delay(100); vänta en sekund
digitalWrite (LEDb2, hög); Aktivera LED (HIGH är spänningsnivån) delay(100); vänta på en andra digitalWrite (LEDb2, låg); Inaktivera LED genom att göra spänning låg delay(100); vänta en sekund
digitalWrite (LEDy2, hög); Aktivera LED (HIGH är spänningsnivån) delay(100); vänta på en andra digitalWrite (LEDy2, låg); Inaktivera LED genom att göra spänning låg delay(100); vänta en sekund
}