Arduino - att lära känna lysdioder (3 / 4 steg)
Steg 3: Slå en LED på och av och blinka med knapp och kod
Nu, detta projekt kan verka lik den första men det är inte. Istället för att direkt ansluta knappen till LED, använda du koden till vända den på och av. Ställ in kretsen som på bilden och Läs kommentarerna i koden för information om hur det fungerar.
CONST int buttonPin = 2; Berätta Arduino att knappen är stift 2
CONST int ledPin = 8; Tala om Arduino att LED stift 8
int buttonState = 0; Knappen variabel (om det är på eller av)
void setup() {
pinMode (ledPin, produktionen); Deklarera LED som utdata
pinMode (buttonPin, ingång); Deklarera knappen som indata
}
void loop() {
buttonState = digitalRead(buttonPin); Berätta för arduino att läsa av knappen
om (buttonState == hög) {/ / om knappen är på...
digitalWrite (ledPin, hög); Aktivera LED
}
annat {/ / om det inte är...
Inaktivera LED:
digitalWrite (ledPin, låg); Stänga av
}
}
Nu, låt oss få den LED att blinka på och av när du trycker på knappen.
CONST int ledPin = 8; Berätta Arduino att knappen är stift 2
CONST int buttonPin = 2; Tala om Arduino att LED stift 8
Initiera knappen, lysdioder, timer, osv...
int ledState = låg;
int buttonState = 0;
lång previousMillis = 0;
långa intervall = 1000;
void setup() {
pinMode (ledPin, produktionen); Deklarera LED en utgång
pinMode (buttonPin, ingång); Decalare knappen input
}
void loop() {
buttonState = digitalRead(buttonPin); Läs om knappen är på eller av
IF(buttonState == High) {/ / om-knappen är på...
Timer:
osignerade långa currentMillis = millis();
om (currentMillis - previousMillis > intervall) {
previousMillis = currentMillis;
Besluta om LED bör vara på eller av
om (ledState == låg)
ledState = hög;
annat
ledState = låg;
digitalWrite (ledPin, ledState); Aktivera eller inaktivera LED
}
}
annat {/ / om knappen inte finns...
digitalWrite (ledPin, låg); Inaktivera LED
}
}