Arduino F1 börjar lamporna Simulator (3 / 3 steg)
Steg 3: Koden!
Nu sätts den enda del kvar att göra i koden!
koden:
#include
#include / / SPI bibliotek
#include / / SDFat bibliotek
#include / / SDFat Util bibliotek
#include / / Mp3 sköld bibliotek
SdFat sd;
SFEMP3Shield MP3player;
Dessa variabler som används i MP3 initiering för att ställa in
vissa stereo alternativ:
CONST uint8_t volym = 0; MP3-spelare volym 0 = max, 255 = lägsta (av)
CONST uint16_t monoMode = 1; Mono inställning 0 = av, 3 = max
int knappen = A1;
int lampjes [] = {5, 10, A2, A4, A3};
void initSD()
{
Initiera SdCard.
om (! sd.begin (SD_SEL, SPI_HALF_SPEED))
sd.initErrorHalt();
IF(!SD.chdir("/"))
sd.errorHalt("sd.chdir");
}
void initMP3Player()
{
uint8_t resultatet = MP3player.begin(); init mp3 spelare sköld
om (resultatet! = 0) / / kontrollera resultatet, se readme för felkoder.
{
Felkontroll kan gå här!
Serial.println ("MP3 fel!" + resultatet);
}
MP3player.setVolume (volym, volym);
MP3player.setMonoMode(monoMode);
}
void setup() {
pinMode(5,OUTPUT);
pinMode(A4,OUTPUT);
pinMode(A3,OUTPUT);
pinMode(A2,OUTPUT);
pinMode(10,OUTPUT);
pinMode(button,INPUT);
Serial.BEGIN(115200);
initSD(); Initiera SD-kortet
initMP3Player(); Initiera MP3
för (int n = 0; n < 5; n ++) {
digitalWrite (lampjes [n], låg);
}
}
void loop() {
IF(digitalRead(Button)==1) {
Serial.println("Knopje!");
MP3player.playTrack(001);
digitalWrite(5,HIGH);
Delay(1000);
digitalWrite(A4,HIGH);
Delay(1000);
digitalWrite(A3,HIGH);
Delay(1000);
digitalWrite(A2,HIGH);
Delay(1000);
digitalWrite(10,HIGH);
Delay((3400));
digitalWrite(5,LOW);
digitalWrite(A4,LOW);
digitalWrite(A3,LOW);
digitalWrite(A2,LOW);
digitalWrite(10,LOW);
Delay(1000);
//}