Arduino kontrollerade positionella RGB LED Christmas Tree (5 / 6 steg)
Steg 5: Hänga lampor, bestämma positioner
Hänga lampor på trädet, och vi behöver beräkna varje pixlar X och Y plats att bädda in i koden.
Att göra detta använder den bifogade versionen av xmas.c koden och avkommentera det första avsnittet av Arduino loop () som lyser varje segment av 10 lampor. Du vill förlänga detta avsnitt om du har längre än 50 lysdioder med en enkel kopiera och klistra in. Kom också ihåg att ändra #define LED_COUNT som i det föregående steget att matcha din LED räkna
I den bifogade videon jag tog rutnät bilden och överdrog den ovanpå trädet belysning i en Video Editor för att tillåta mig att få var och en av de 200 positionerna. Se till att prova och få rutnätskolumn 1 och rad 1 övertäckt så att lägst lämnade de flesta LED-ljus är högst 1,1. Detta görs så att programmet Arduino kan enkelt avgöra mitten av träd i både X- och Y riktningar.
Titta på video och in i X, Y-par i xmas.c är en manuell process, och 200 lampor låter skrämmande, men förvånansvärt detta tog mycket tid att spela in alla lysdioder. Jag skulle uppskatta på 15-20 minuter att härleda (X, Y) positioner för 200 lampor.
I stället för en Video Editor du kunde ta video med en mobiltelefon och sedan rita eller skriva ut ditt eget rutnät på papper att fysiskt placera på mobiltelefon/handdator bildskärmen medan du spelar upp videon.
För att hjälpa isolera 10 lyser pixel segment som gick över, och hela 10 Ljussegmentet först i följande mönster:
Grönt ljus 10 pixel strand = + 10
Vitt ljus 10 pixel strand = + 1
Således ett grönt ljus Flash följt av 4 vitt ljus blinkar skulle vara = 10 + 4 = 14 set med 10
Som du beräknar värden, placera dem i matrisen positioner i Arduino koden.