Arduino kontrollerade vindspel (3 / 12 steg)
Steg 3: om elektronik.
Jag hade nu chime rören och en billig magnetventil enhet. Jag kunde hänga rören vertikalt och montera solenoider horisontellt men det innebar att jag måste antingen lägga till en returfjäder, eller aktivt excitera chimes att slå och sedan igen för att ta tillbaka. Tanken på ledningar tillsammans 16 "h-överbryggar" var inte en trevlig tanke. Jag valde därför en enkel "gravity avkastning" system. Montering av solenoider vertikalt tillåts varje för att vara helt enkelt "pulserande" och sedan de skulle återvända av sin egen vikt. Tyvärr innebar detta att klockspel måste hängas horisontellt. (Olika mekanismer var ansedda, men att hålla det enkelt verkade bäst).
Eftersom jag skulle använda en Arduino, jag var tvungen att bestämma strömkraven. Spolarna sig ca 15 ohm och när upphetsad med 5 volt, kräver 333 ma,... långt över vad Arduino kunde köra direkt. Också blev de nuvarande kraven ännu större när spännande mer än en signal i taget. (Jag tänkte min chime spelare att ha förmågan att spela ackord samt enkla anteckningar.)
Att kontrollera var och en av de 16 solenoider självständigt lät som perfekt ansökan om 74HC595 skiftregister. Två av dessa och två Arlington Driver chips (ULN2803A) kunde göra jobbet och använder endast tre Arduino stift. Se den Fritzing schematiskt (inte ganska, men ger dig tanken.).
En sak lite konstigt om kretsen är att föraren chip använder en positiv spänning för en gemensam och när varje kanal riktar, ansluter den kanalen till marken. Schematiskt är korrekt, och kretsen fungerar.