Arduino LCD-spel (1 / 3 steg)
Steg 1: Montering av delar
De delar som behövs visas i bilden ovan.
Börja med Arduino unpowered. Anslut inte USB-kabeln. Det kommer ske i ett senare steg när det är dags att programmera den och prova spelet.
Använd en lång hookup wire för att ansluta 5V signal på Arduino till längst till vänster i den röda raden högst upp på en skärbräda.
Använd en lång hookup wire för att ansluta GND signalen till den långt vänster svart (eller blått på vissa brödunderläggen) raden högst upp på en skärbräda.
Den LCD (Vätskekristall uppvisning) modulen har ett 16-pin hane huvud på undersidan. Koppla in detta i bakbord som visas i bilden. Alla de elektroniska signaler som makt och kontroll LCD gå igenom huvudet.
Dessa stift är (från vänster till höger):
- GND - power marken signal
- VCC - positiv effekt signal
- V0 - kontrast justera
- RS - registrera Välj
- R/W-Läs/skriv Välj
- E - drift ger signal
- DB0 - databit 0 (används inte här)
- Db1 - databit 1 (används inte här)
- DB2 - databit 2 (används inte här)
- Db3 - databit 3 (används inte här)
- Db4 - databit 4
- DB5 - databit 5
- DB6 - databit 6
- DB7 - databit 7
- + LED - bakgrundsbelysning LED positiva
- LED-bakgrundsbelysning LED negativ
Använda kort hookup ledningar, Anslut GND och LED-(stift 1 och 16) till den svarta raden överst.
På samma sätt ansluta VCC (pin 2) till den röda raden överst med en kort hookup wire.
Böja tråd leads av 220 Ω motstånd (röd-röd-brun färgade band) och Anslut den mellan LED + och den röda raden högst upp på en skärbräda.
Använda längre hookup ledningar för att göra resten av anslutningarna:
- Anslut DB7 till Arduino stift 3
- Anslut DB6 till Arduino stift 4
- Anslut DB5 till Arduino stift 5
- Anslut DB4 till Arduino stift 6
- Ansluta E till Arduino pin 9
- Ansluta R/W till Arduino stift 10 (eller svart rad längst upp på bakbord)
- Anslut RS till Arduino stift 11
- Ansluta V0 till Arduino stift 12 (eller svart rad längst upp på bakbord)
Koppla in tryckknappen någonstans till vänster om LCD-skärmen, gränsöverskridande kanalen löper längs mitten av bakbord (se bilden ovan). Anslut en av de översta två stiften på knappen till den svarta raden högst upp på bakbord med en kort hookup wire. Anslut den andra stiften på toppen av knappen till stift 2 på Arduino.