Arduino ledde matrisen (6 / 6 steg)
Steg 6: Koden
Utmärkt! Med fysisk montering av styrelsen gjort, är det dags att få kodning. Jag har skrivit några Arduino kod för mottagande och visar LED värden skickas från datorn till Arduino (den teknik som används för att tända flera lysdioder samtidigt kallas multiplexering, ge det en google om du har lite tid). Arduino koden är i den
Jag har också skrivit några Javakod, också fäst, för att skriva enkla program för att visa text på Arduino. Exempel java-programmet kommer att visa den aktuella tiden på en nyhetsticker sätt. För instruktioner om hur du kör Javakod kolla README.txt i zip-filen bifogas.
Du kommer att behöva justera arduino koden för att använda rätt antal rader, kolumner och input stift. Gör detta genom att ändra #define raderna och #define kolumner linjer till antalet rader och kolumner som du använder. Ändra rowPins och columnPins till ingång stift du använder.
För de mer avancerade kodare, kommer att jag ge en kort beskrivning på hur Arduido "API" fungerar.
Varje byte Arduino mottar är ett band (dvs kolumn). Banden till vänster är skiftat över. Om du vill skriva över den hela ledde matrisen i taget, bara hålla skriva kolumnvärden tills du har över den hela ledde matrisen.
Det finns två sätt att ange kolumnvärden:
Först är ange antalet lysdioder (från botten) att lysa upp. (t.ex. skriva en 1(0x01) kommer att göra botten på de flesta LED-ljus upp. Skriva en 2(0x02) kommer att göra botten 2 Lysdioder tänds. Skriver 3 kommer... Och så vidare och så vidare.
Det andra läget är där till vänster mest lite är en (lägger till 128 värdet). Detta betyder att koden för Arduino att tolka värdena på olika sätt. I det här läget representerar varje bit ett annat ljus, med längst till höger lite betecknar om botten LED är på eller av. Till exempel skulle byte 0b10000101 tändas första och tredje lysdioderna från botten.
Programvaran som tillhandahålls (inklusive teckensnitt) är din att distribuera och ändra, kommersiellt eller icke-kommersiellt.