Arduino Leonardo Micro som Game Controller/Joystick (9 / 10 steg)
Steg 9: Joystick bibliotek API
Nu när joysticken biblioteket finns Arduino IDE, kan en Arduino Leonardo eller Arduino Micro användas för anpassade spelenheten projekt. Nedan beskrivs den komplett Arduino Joystick bibliotek API.
Joystick.BEGIN (bool initAutoSendState)
Börjar efterlikna en spelenhet ansluten till en dator. Som standard uppdaterar alla metoder spelenheten staten omedelbart. Om initAutoSendState har angetts till false, måste metoden Joystick.sendState anropas för att uppdatera spelenheten staten.
Joystick.End()
Stannar den spelenhet tävlan till en ansluten dator.
Joystick.setXAxis (bytevärde)
Anger värdet för X-axeln. Intervallet-127 till 127 (0 är center).
Joystick.setYAxis (bytevärde)
Anger värdet för Y-axeln. Intervallet-127 till 127 (0 är center).
Joystick.setZAxis (bytevärde)
Anger värdet för Z-axeln. Intervallet-127 till 127 (0 är center).
Joystick.setXAxisRotation (int value)
Anger värdet för X-axeln rotation. Intervallet 0° till 360°.
Joystick.setyAxisRotation (int value)
Anger värdet för Y-axeln rotation. Intervallet 0° till 360°.
Joystick.setZAxisRotation (int value)
Anger värdet för Z-axeln rotation. Intervallet 0° till 360°.
Joystick.setButton (byte knappen, byte-värde)
Anger läget (0 eller 1) för den angivna knappen (0 - 31). Knappen är antalet 0-baserade knappen (dvs knappen #1 är 0, knapp #2 är 1, etc.). Värdet är 1 om knappen trycks och 0 om knappen släpps.
Joystick.pressButton (byte-knappen)
Tryck på knappen anges (0 - 31). Knappen är antalet 0-baserade knappen (dvs knappen #1 är 0, knapp #2 är 1, etc.).
Joystick.releaseButton (byte-knappen)
Släpp knappen anges (0 - 31). Knappen är antalet 0-baserade knappen (dvs knappen #1 är 0, knapp #2 är 1, etc.).
Joystick.setThrottle (bytevärde)
Anger värdet för gasreglage. Intervallet 0 till 255.
Joystick.setRudder (bytevärde)
Anger värdet för roder. Intervallet 0 till 255.
Joystick.setHatSwitch (byte hatSwitch, int värde)
Anger värdet för den angivna riktningsknapp. HatSwitch är 0-baserad (dvs riktningsknapp #1 är 0 och riktningsknapp #2 är 1). Värdet är från 0° till 360°, men i steg om 45°. Någon värde mindre än 45° kommer att avrundas nedåt (dvs 44° avrundas ner till 0 °, 89 ° avrundas nedåt till 45 °, etc.). Ange värdet-1 att släppa riktningsknapp.
Joystick.sendState()
Skickar den uppdaterade joystick staten till värddatorn. Behöver bara anropas om AutoSendState är falskt (se Joystick.begin för mer detaljer).