Arduino Powered Home (7 / 10 steg)
Steg 7: Programmera Arduino
Bifogat nedan är den Arduino skissen för min senaste versionen av detta projekt. För din bekvämlighet är det blixtlås i en mapp med samma namn som skissen. Detta är nödvändigt för dig att använda den med Arduino IDE programvara. *** skiss kan ses med någon text redaktör ***
Vara noga med placeringen av öppning och stängning klammerparenteser {och} eftersom för koden att arbeta klamrarna har balanseras. Om du går vilse försöker hänga med klamrarna, bör du märka att använda Arduino IDE (jag har använt IDE 1.0 på Linux och tidigare 1.0.5 på Windows) om du placerar markören bara efter en öppna eller stänga stag, IDE kommer att omge dess matchande stag i en rektangel. Du kan behöva rulla uppåt eller nedåt inom din kod för att hitta den matchande stag, som stora delar av din kod kan innehålla hängslen med många andra par hängslen refuger. IDE-funktionen kan du hitta den stag som är ur balans eller extra, eller kanske ska matchas med en saknad stag.
Gå över koden på en hög nivå, vill främst jag påpeka del av koden som gör webbsidan. Det börjar med client.println(""); Detta säger Arduino att skriva ut en linje till webbläsaren ansluter till servern via etablerade anslutningen. Om du är lite bekant med HTML, kan du ändra sidans innehåll och länkar efter det som passar dina behov. Tänk bara på det behöver dessa client.print uttalanden i början av varje rad med innehållet på själva webbsidan; antingen client.println som en linje med effekten av en vagnretur radmatning i slutet, eller en client.print som skriver ut vad som följer, men kommer att behöva sluta med HTML-koden
för radbrytning att få samma effekt. Om du vill skriva ut flera saker på samma rad, använda något lik:
client.Print ("I");
client.Print ("liknande");
client.Print ("Arduino");
client.println ("home automationsprojekt");
Ovanstående kommer att skrivas ut
Jag gillar Arduino hemautomation projekt
till webbsidan med en vagnretur radmatning efteråt.
Jag la en twist till Cdcosmas webbsida när jag bestämde mig på att lägga till PC och MV växla kontroll, så du ' ll se en liten mängd kod mellan delar av HTML som används bara av Arduino för att besluta vad HTML visas i webbläsaren. Till exempel:
om (digitalRead(8) > 0) {
client.Print ("MV är ON");
client.println("");
client.println ("stänga MV");
} annat {
client.Print ("MV är OFF");
client.println("");
client.println ("vända MV på");
}
Längst ner på webbsidan, jag lade till några rader för att påminna mig själv som skiss lästes, när jag laddade upp den och från vilken dator. Jag nyligen flyttat en bärbar dator och en dator från Windows till Linux och var inte säker på om jag skulle ha skillnader i beteendet hos mina uppladdade skisser utifrån OS jag brukade köra IDE. Det enda jag märkte på grund av min OS flytta är att med Linux, när du öppnar den seriella monitorn i IDE, det återställer din skiss. Så i mitt fall växla alla min hög effekt reläer till off. Har man ingen skillnad i beteendet hos mina skisser om min OS flytta.
Uppdatera augusti 2014:
Tillsammans med att lägga till kretskortet med tact-omkopplare, La jag några knep som jag plockade upp från dyk djupare in i amandaghassaei's mellanliggande Arduino: in- och utgångar. För att skriva ut till den seriella porten tillståndet för varje stift när jag vill, jag lagt till ett avsnitt till min skiss innan den setup() som deklarerar en variabel för varje stift stat, som:
int pinState1 = digitalRead(4); Jag gjorde detta för varje stift i mitt projekt, stift 4-9, 11 och 22-25, alla ingångar och utgångar.
och använda hennes exempel för debouncing en växel innan bestämma sitt tillstånd, förklarade booleska variabler för currentState, lastState, debouncedState för varje knapp (som currentState1, currentState2), osignerade långa timeOfLastButtonEvent för varje knapp, och en standard debounceInterval som ska användas för alla så här:
boolean currentState1 = låg, lagring för nuvarande uppmätta Knapp1 tillstånd,... etc för 2, 3 och 4
boolean lastState1 = låg, lagring för senast mätt Knapp1 stat,... etc för 2, 3 och 4
boolean debouncedState1 = låg, debounced Knapp1 stat,... etc för 2, 3 och 4
int debounceInterval = 20; vänta 20ms för knappar att bosätta sig
osignerade långa timeOfLastButtonEvent1 = 0; Store den senast tid Knapp1 tillståndet förändrats... etc för 2, 3 och 4
På slutet av min skiss utanför min setup() loop lagt jag följande funktion som jag döpt till "Stater":
void States() {
pinState1 = digitalRead(4);
pinState2 = digitalRead(5);
pinState3 = digitalRead(6);
pinState4 = digitalRead(7);
pinState5 = digitalRead(8);
pinState6 = digitalRead(9);
pinState7 = digitalRead(11);
pinState8 = digitalRead(22);
pinState9 = digitalRead(23);
pinState10 = digitalRead(24);
pinState11 = digitalRead(25);
Serial.Print ("aktiva låg lr fan krets-utgångsstiftet 4: s tillstånd:");
Serial.println(pinState1);
Serial.Print ("aktiva låg br ljus krets-utgångsstiftet 5 är staten:");
Serial.println(pinState2);
Serial.Print ("aktiva låg br fan krets-utgångsstiftet 6 är staten:");
Serial.println(pinState3);
Serial.Print ("MV switch utgångsstiftet 7 är staten:");
Serial.println(pinState4);
Serial.Print ("MV power status ingångsstift 8's state:");
Serial.println(pinState5); Serial.Print ("PC switch utgångsstiftet 9: s tillstånd:");
Serial.println(pinState6);
Serial.Print ("PC power status ingångsstift 11's state:"); Serial.println(pinState7);
Serial.Print ("LR fan knappen ingångsstift 22's state:");
Serial.println(pinState8); Serial.Print ("BR LYS-knappen ingångsstift 23's state:");
Serial.println(pinState9);
Serial.Print ("BR fan knappen ingångsstift 24's state:"); Serial.println(pinState10);
Serial.Print ("MV switch knappen ingångsstift 25 delstaten:");
Serial.println(pinState11); }
Och I Dämpningstid varje switch, avgöra dess status, besluta om det ändrade och ringa min States() funktion från varje avsnitt inom min loop() så här:
Master sovrum ljus
currentState2 = digitalRead(buttonPin2);
osignerade långa currentTime2 = millis();
om (currentState2! = lastState2) {
timeOfLastButtonEvent2 = currentTime2;
}
om (currentTime2 - timeOfLastButtonEvent2 > debounceInterval) { //if tillräckligt med tid har gått
om (currentState2! = debouncedState2) { //if aktuella tillstånd är ändå annorlunda än vårt senaste lagrade debounced staten
debouncedState2 = currentState2; uppdatera debounced staten
Aktivera en händelse för sovrummet ljus
om (debouncedState2 == hög) {
States();
Serial.println ("Button2 tryckte");
digitalWrite (5,! digitalRead(5)); Invertera tillstånd av stift 5 av första behandlingen dess digitala värde, sedan skriva motsatsen
Serial.println("---");
Serial.println();
}
annat {
States();
Serial.println ("Button2 släppt");
Serial.println("---");
Serial.println();
}
}
}
lastState2 = currentState2;
Jag kräver också States() varje gång en åtgärd vidtas baserat på input från webbsidan, vilket gör för en allvarligt stor mängd seriell utgång. Det var mestadels felsökning av några udda beteende som visade sig bero på en något ledande yta (överst på färgade antika bröstet) där låg min Arduino och byta kretskort, fortfarande utan ett projekt fall. Jag behöver fixa det snart men för nu, jag har placerat ett pappersark under allt. Innan jag kunde lägga min hand på bröstet och ett relä vill invertera stater. Inte precis önskvärt resultat! Jag ska skära ner på tunga användning av States() och/eller whiddle ner dess innehåll snart. Också nära toppen av min "att göra-lista" är att avsluta min plexi inhägnad för Arduino Mega och ethernet shield och göra något liknande för kretskortet switch.
De sista tre bilderna ovan är skärmdumpar av seriell monitorutgången med anteckningar.
-Slutet av update-