Arduino RFID flashkort (matchande spel) (3 / 4 steg)
Steg 3: programmering
- Dina komponenter kommer att förbli anslutna som de var i sista steget.
- Öppna
Hello World
. Du kan hitta denna skiss underFil > exempel > RFIDuino > RFIDuino_flashCards
- Du kommer att behöva kontrollera koden justeras för maskinvaran RFIduino.
v1.2 sköldar (2 pin antenn, "REV 1.2" tryckt i styrelsen) måste följande kodRFIDuino myRFIDuino(1.2); initiera ett RFIDuino objekt för Hårdvaruversion 1.2
v1.1 sköldar (4-pin antenn, ingen versionsnummer tryckt på styrelsen) måste följande kod
RFIDuino myRFIDuino(1.1); initiera ett RFIDuino objekt för Hårdvaruversion 1.1
Båda rader kod är tillgängliga i den
skiss, helt enkelt avkommentera den en du inte behöver.
Om du är fortfarande osäker på vilken maskinvara du använder, se denna sida. RFID-Experimenter's Kit levereras med version 1.2 sköld.
- Ändra koden för antalet kort du vill genom att redigera linje 66. Till exempel om du har 6 kort, använda koden
CONST int NUMBER_OF_CARDS = 3; antalet kort som kan kopplas ihop med ett annat kort.
På den här raden anger du hur många par av kort finns det ska matchas.
skiss. Hitta kodblocket börjar på linje 76 - det ser ut så här.byte keyTag [NUMBER_OF_CARDS] [5] = {
byte lowerCaseTag [NUMBER_OF_CARDS] [5] = {
{128,0,72,35,76}, / / a, Apple, 0
{128,0,72,75,111}, / / b, basket, 1
{128,0,72,28,7}, / / c, tårta, 2
};
Och på linjen 107, en matchande uppsättning kort är noterat på samma sätt.
byte upperCaseTag [NUMBER_OF_CARDS] [5] = {
{128,0,72,75,152}, / / en, förkläde, 0
{128,0,72,70,93}, / / B, fjäril, 1
{128,0,72,14,0}, / / C, bil, 2
};
Ersätt de tagg-ID som anges här med din egen och se till att tydligt märka varje taggarna så att det finns inget sätt att förvirra dem. Taggar är ihopkopplade i den ordning som de är i dessa uppsättningar (dvs: tag 2 i första set kommer att koppla ihop med etiketten 2 i andra set.)
på brädan med ladda upp knappen int Arduino IDE.