Arduino seriell UART rullning Visa terminal med en 2.2" TFT (3 / 5 steg)
Steg 3: Drift vid högre överföringshastigheter
I de flesta fall tecken går inte vilse på 9600 baud men det är en bra idé att öka att seriell Rx bufferten från 64 byte 512 eller 1024 bytes, särskilt om du använder högre överföringshastigheter. Skissen använder inte mycket RAM så även en 1024 byte Rx buffert lämnar RAM reservdelar.
För att öka det seriella buffertutrymmet fungerar den metod som beskrivs här bra:
http://www.hobbytronics.co.uk/Arduino-Serial-buff...
TFT ILI9341 föraren rullas skärmen nästan omedelbart, men det tar Arduino om 13 millisekunder (ms) radera en linje på displayen under bläddra. I denna tid kan fler tecken framme, så bufferten hjälper genom att lagra den seriella data tills ATmega processorn blir runt att ta fler byte av bufferten.
Linje utplåning koden i skissen är optimerad genom att lagra längden på varje rad i tryckt text och sedan bara skriva detta område, detta innebär i värsta fall där 1 tecken skrivs ut på varje linje tar det inte 13ms att rulla och radera en linje, men mer som 1ms.