Arduino slumpmässiga bokstäver generator
Jag byggde detta för mina barn för att spela ett spel som heter "Stadt-mark-Fluss" ("stad-land-flod") här i Tyskland. Ett brev väljs slumpmässigt och sedan alla har att säga eller skriva ner en stad, ett land, en flod, etc. som börjar med att viss bokstav.
För att hålla antalet delar låg, bestämde jag mot med ett skiftregister för samverkan med ledde matrisen. Jag också använde inte några transistorer för att driva lysdioderna. Den enda yttre delar förutom ledde matrisen är nuvarande begränsa motstånd 470 Ohm värde.
Det verkar som direkt köra en ledde matrisen med Arduino stiften är inte den ortodoxa strategin men min Arduino har inte klagat ännu.
Jag är en nybörjare i området för Arduino programmering. När det gäller LED matrix, är det multiplexed på ett standardiserat sätt. Problemet jag hade att lösa var hur att översätta ett bitmönster från ett teckensnitt matris till att ta itu med de enskilda utgångsstift. Hur jag löste det var med lite matematiska operationer för att välja enskilda bitar för att ta itu med de respektive utgångsstift. Min källa för detta finns här: http://www.arduino.cc/playground/Code/BitMath#quickref
Pin kartläggningen med Kingbright TC07-11EWA 5 x 7 ledde matrisen är:
Arduino pin/ledde matrisen pin (470 ohms motstånd mellan varje Arduino stift 0-6 och dess motsvarande LED matrix stift)
0/6 (rad 7)
1/5 (rad 6)
2/4 (rad 5)
3/9 (rad 4)
4/2 (rad 3)
5/11 (rad 2)
6/12 (rad 1)
8/1 (kolumn 1)
9/3 (kolumn 2)
10/10 (kolumn 3)
11/7 (kolumn 4)
12/8 (kolumn 5)
Arduino stift 7 är in PIN-koden för knappen. Med hjälp av de andra tillgängliga stiftet 13 på något sätt fungerade inte för mig.
Jag hoppas den bifogade uppförandekoden är självförklarande. Nästa revidering av design är att passa allt i en Attiny 2313 mikrokontroller som har bara 2 KB minne. Preliminära resultat med direkt port manipulation i stället för digitalWrite och lagra matrisen teckensnitt i PROGMEM har visat sig vara lovande.
Njut!
Anomalocaris