Arduino Time-Lapse Controller (6 / 9 steg)
Steg 6: Ändra visning koden för att passa din krets
Öppna upp segmentet testa koden och ändra "PIN" till ett värde av din lägsta PIN-kod.
Efter uppladdning och kör koden, bör displayen räknar ned från 9 till 0. Men istället bildskärmen kommer att visa ett slumpmässigt samling av symboler
Använda din lathund, kommer att vi ändra den befintliga koden anpassas till din krets.
-Högst upp i programmet, leta upp denna del av koden:
byte seven_seg_digits [10] [7] = {{1,1,1,1,1,1,0}, / / = 0
{0,1,1,0,0,0,0}, / / = 1
{1,1,0,1,1,0,1}, / / = 2
{1,1,1,1,0,0,1}, / / = 3
{0,1,1,0,0,1,1}, / / = 4
{1,0,1,1,0,1,1}, / / = 5
{1,0,1,1,1,1,1}, / / = 6
{1,1,1,0,0,0,0}, / / = 7
{1,1,1,1,1,1,1}, / / = 8
{1,1,1,0,0,1,1} / / = 9
};
Vi kommer att ändra den 1: or och 0: or i detta avsnitt.
-Varje rad motsvarar den siffran som visas och uppsättning av data till att siffran ska visas korrekt. Data kommer att skickas som 1: or (på) och 0 (off)
-Varje kolumn motsvarar den pin som data kommer att skrivas till. De vänstra nummer korrelerar de lägsta pin definieras av "PIN" (i mitt fall stift 3). Flytta över raden till höger, motsvarar nästa värde nästa pin värde och så vidare och så vidare.
Till exempel när det gäller min krets:
-Jag skulle vilja ändra koden så att min krets visas korrekt "4"
-Tittar på min lathund, följande stiften skall vara belysning: 3,4,7,6
-Vänder sig till koden, jag vill ändra lämpliga värden:
Arduino stift: 3,4,5,6,7,8,9
byte seven_seg_digits [10] [7] = {{1,1,1,1,1,1,0}, / / = 0
{0,1,1,0,0,0,0}, / / = 1
{1,1,0,1,1,0,1}, / / = 2
{1,1,1,1,0,0,1}, / / = 3
{1,1,0,1,1,0,0}, / / = 4
{1,0,1,1,0,1,1}, / / = 5
{1,0,1,1,1,1,1}, / / = 6
{1,1,1,0,0,0,0}, / / = 7
{1,1,1,1,1,1,1}, / / = 8
{1,1,1,0,0,1,1} / / = 9
};
-Fortsätt med detta tills alla värden har ändrats. Efter dataöverföring och kör programmet, bör displayen räknar ned från 9 till 0. Om inte, ändra lämpliga värden.
Obs: Om den "pricken" är belysning under alla steg i denna process kontrollera följande saker är sanna:
-"PIN" ordentligt definieras som det lägsta värdet av din display pins, om "prick" PIN-koden är den lägsta se till att använda nästa högsta
-Se till att när ledningar displayen, "prick" inte avbryta den sekventiella ledningar display segmentet stift