Att göra din första spelet på en 3DS med SmileBASIC (2 / 6 steg)
Steg 2: Input, knappar och öglor
Nu ska jag in i några av de viktigaste saker du måste göra ett spel. Låt oss börja med ingång:
CLS
INGÅNG "vad är ditt namn", namnet$
SKRIVA UT NAMN$
Okej, så "CLS" rensar skärmen på text. "INPUT" kan du skriva i lite text, och vad det står efter semikolonet är vad du skrivit in(NAME$). Du redan lärt dig "PRINT".
Knapparna är olika. Här är ett annat exempelkod:
CLS
SKRIVA UT BUTTON()
VÄNTA 1
GÅ TILL
Okej, så jag gick över BUTTON(), vänta, och GOTO. "BUTTON()" är lika med vad knappen du pressar. Hur den fungerar är BUTTON() är ett antal *. "Vänta" är precis som det låter. Det väntar så länge som du sätter. "Vänta 1" skulle vänta på 1/60 sekund. "Vänta 60" skulle vänta på en sekund. Anledningen till att den har eftersom det skulle looping så fort det inte skulle fungera väl. Med "symbol innan lite text gör din slinga. Du kan kalla det om vad du vill, så länge den inte har konstiga symboler eller utrymmen. "GOTO gör precis som det låter. "Går det att" den linjen. Jag hoppas att det inte var för mycket att ta. Du kan röra runt med koden att lära bara vad den gör.
* Exempel: När du trycker på "A"-knappen, BUTTON() är lika med 16. Genom att trycka på knapparna med min kod som anges ovan, kan du lära dig vad varje knapp värde är. Ett enklare sätt är att komma ihåg att du kan använda #(button name). Exempel: "A" button värde är #A. Precis som är upp på pilen pad #UP.