Att göra en Web Comic: Rita komiska (1 / 9 steg)
Steg 1: Ritning komikern: leveranser
(Obs: vissa artister bara vi skrivarpapper, och om detta fungerar för dig, det är bra. Men jag har serier på skrivarpapperet och med sharpie markörer som märkbart inte har motstått tidens tand under de senaste 8 åren, medan bilder gjorda med Strathmore papper och pennor anges nedan är fortfarande lika klar som den dag de drogs.)
Jag har en full komplimang av konstnärens pennor men de flesta av mina skissa görs med .5mm och .7mm mekaniska pennor eller en #2 gul penna. Jag radera rader ändå. Många konstnärer använder icke-repro blå pennor så de behöver inte radera. Jag har försökt detta, också, men jag köper inte icke-repro blå pennor eftersom de är dyra. Det finns egentligen inga "officiella" färg kallas "icke-repro blue" till min kunskap. Någon hård-lead ljusblå färgad penna gör samma jobb, för mycket mindre. Moderna skannrar och mjukvaran är ganska bra på att ignorera den blek blå lineart oavsett vad instrumentet användes för att dra dem. Du kan också använda ljus grön eller gul.
Min eraser val är en vit plast Staedtler suddgummi. Det gör ett bra jobb lyft pennan från pappret utan att ta bort någon bläck alls. För radering av detalj jag använder en Pentel ClicEraser, den använder också den vita plast typ av suddgummi material. Jag vet människor som svär vid knådade suddgummin. Personligen gillar jag inte dem. Rosa suddgummin kan är alltför grova på papper och orsaka papperet striden, och då ha problem hålla bläck korrekt sedermera.
Mina pennor val är en uppsättning av Koh-I-Noor Rapidograph tekniska pennor. De är någonstans från lite dyr att orimliga beroende på var du köper dem och om de är till försäljning... och riktigt fin-line pennorna måste användas ofta eller dräneras ut, annars bläcket torkar i dem och förvandlar dem till dyra dart. Många webcomic konstnärer föredrar en fin uppsättning disponibel Pigma Micron pennor eller Staedtler Pigment Liner pennor, som har arkivering kvalitet bläck i dem och så ska inte bleknar även efter många år. Jag började med dessa, och använder dem ibland när jag reser (jag inte reser med Rapidographs). För färgning för hand (som jag inte täcker här) har du massor av alternativ. Färgpennor, akvareller och markörer verkar vara de mest populära valen, men detta är verkligen ett personligt beslut. Prova dem alla och plocka vad man vill. Jag färgar vanligt digitalt, som kommer att behandlas i ett kommande handledning.
(Obs: som jag nämnde ovan, jag har sett folk använda sharpie markörer för att göra konstverk. Jag har gjort detta själv. Sharpies är emellertid inte arkivering kvalitet bläck, och står inte för härjningar av ålder. Jag tycker också att även på högkvalitativt papper, raderna de lämnar bakom titta slarvig. Om du vill att dina bilder att pågå en lång tid och ser skarp, Använd en penna som innehåller arkivbeständigt bläck. De är inte mycket dyrare än sharpies och de ska titta bättre.)
Jag använder inte vita-out eller vita liners till sätta fast misstag, eftersom jag kan göra det på datorn. När jag arbetar med alla min artist pennor, korrigera suddgummin misstag. När jag använder träkol, är knådade suddgummin faktiskt bra här. När jag använder färgpennor... Tja, försök att inte göra misstag. Jag har inte hittat något bra för det ännu.