Att göra en webb-serier: Scanning, rengöring och publicering Lineart (6 / 9 steg)
Steg 6: Färg komiska
Färg komiska är en mycket detalj-orienterad och tidskrävande process. För att hålla detta instructable hanterbara, jag har försökt att förenkla så mycket som jag kan om möjligt. Om du har några frågor, lämna gärna kommentarer och jag ska försöka svara med bäst av min förmåga.
Trots det har jag fortfarande gå igenom en massa förklaring nedan för färg - och jag vet de bästa instructables är kort, enkel och koncis. Så för att uppfylla detta mål, är här min "kort, enkel, koncis" Sammanfattning av informationen nedan:
Jag har alltid hålla min lineart lager på toppen. Arbeta i lager mellan baslagret (originalbilden) och streckat. När jag säger lager, menar jag att faktiskt lägga till lager i bilden, och färger på lager beställas av där objekten är i serien "space". Byggnader i bakgrunden skulle vara på ett lägre än (eller bakom) lager det lager som innehåller dina karaktärer, som skulle vara på ett lager bakom några förgrunden dekorationer. Arbeta i lager är det enda bästa råd jag kan erbjuda dig, något att tänka på. Allt annat är detaljer. Inte att detaljerna är oviktigt... men detta är ett koncept som har räddat mig massor av huvudvärk i förflutnan.
Välja färgscheman för tecken, rekvisita och miljöer kan vara roligt. Du vill aldrig göra det mer än en gång, dock. Använd äldre serier som paletter för nyare för att hålla färger konsekvent från serie till serie. Med verktyget Pipett hjälpa dig här. Eller skapa en "paletten" fil för att hålla de vanligaste färgerna för dina serier.
Min bara andra lite viktigt råd är att spara ofta. Om du har en auto-spara-funktionen, använda den. Om inte, klicka på varje några minuter, spara. Jag har förlorat timmar värde av arbete innan genom att inte följa denna enkla lite råd.
Här är ett exempel på video:
(Video anteckningar: Jag använder tangentbordet tricks tillsammans med en Wacom graphire för att göra detta arbete. Du kanske märker några herrelösa rader i början, som ctrl-Z ångrar. Hålla ned SKIFT med pennverktyget skapar raka linjer. X växla förgrunds-och bakgrunden. Wacom tabletter är kan överföra tryck data till GIMP; Det är svårt att se, men samtidigt färg i munkens höger öra (vänster), märkte jag verktyget penna var inställd på "opacitet" för tryckkänslighet, lämnar vissa områden som inte fylla ordentligt... kolla dina verktyg alternativ om saker inte beter sig korrekt. Jag använde verktyget skugga i slutet för att skapa några skuggor på munkens ansikte. Allt detta nämns nedan.)
Vidare med detaljer...
Du vill skapa lägenheter för bilden. Dessa kommer att vara de grundläggande områden av färg som sitter under lineart lager och ge din bild övergripande visuell överklagande.
Jag använder är ganska svårt att beskriva, men här går.
Mitt första steg är att markera bakgrundslagret och skapa några nya transparenta lager ovanpå det (för färger, ordet bubblor, etc.). I det lägsta transparent lagret, kommer jag att välja en hela komiska ramen och hink fylla stora bakgrundsfärgen, i detta fall en nyans av brunt för väggar. Den andra bildrutan får en mörkare nyans av brunt. Sedan jag stänga av lagret, och flytta upp till nästa lager att färga min huvudpersonerna. Jag måste du öppna en äldre komiska för att välja rätt färger för lägenheterna. Med äldre serier ser färgerna är konsekvent.
Jag väljer du verktyget Pipett, aka "Color Picker Tool" och plocka en förgrunden och bakgrunden färg från den gamla bilden (i detta fall, en blå för kläder och hudtonen för karaktären i overall, i mitten av tre). Med pennverktyget (med hårda kanter), ska jag Rita färger runt insidan kanterna av konturerna. För mindre områden (t.ex. hudområden i bilden) kommer jag bara färg dem. För större områden, (som Agent Denim jumpsuit) ska jag bara skissa konturerna och sedan använda hink fyllning för att fylla i de tomma områdena. Kom ihåg att arbeta på det nya transparent lagret - detta kommer att hindra dig från att dra på dina rader.
Kom också ihåg att använda pennverktyget. Du vill inte soft, befjädrade kanter till färgen som du kan oavsiktligt lämnar några halv-transparent områden som kommer att hemsöka dig senare. blyertspennan lämnar hårda kanter och är bäst vid den här tiden tillsammans med fyllningsverktyget hink. Om du behöver radera några herrelösa märken, Använd radergummiverktyget och slå på "hårda kanter". Som standard har verktyget mjuka kanter, som kan störa hink fyllningar.
När färg, kom ihåg att arbeta från bakgrunden fram. På Agentdenim's uniform, det finns gula detaljer som jag vill fästa, men uniformen är redan allt blått. I detta fall, jag lägger ett nytt transparent lager över lagret färg, och använda detta lager för att dra de gula detaljer. När jag är klar, kommer jag slå samman det gula lagret nedåt, så att färgen är alla på ett enda lager igen. Bara att koppla ner när du är klar med tillfälliga lager. Inte slå ihop din huvudsakliga färg lager ännu.
Ett annat tips: om du fyller ett stort område svart och så gömmer lineart (som med Agent Fallenone trenchcoat) du kan färglägga streckat. I detta fall plockade jag en skugga av lila som kompletterar färgen på Agent Fallenone skjorta, och valt lineart lager. Jag vände bort kläder färg lager så jag kunde se streckat. Stäng av menar jag jag klickade på ögonsymbolen för lagret, inte synliggöra lagret. Jag valde sedan lineart lager, och såg till att "Bevara öppenheten" alternativet var ON. Då med en penna och en stor borste, jag kan färg över linjerna sig just på lineart lager, och sedan bevara öppenhet är om jag inte kommer att skada raderna – de ska bara ändra färger. När jag är klar, aktivera jag kläder färg lager igen vara säker på att det ser bra ut.
Andra saker du kan göra är användning brännskadan och dodge verktyg för att lägga till skuggor och högdagrar i bilder med stark belysning scener, som jag gjorde lite i panelen 2. Som sagt, jag är inte bra med skuggor och högdagrar ännu, så jag inte använder dem mycket... men denna särskilda serie kräver någon dramatisk belysning, och platt-fyllda block av färg kommer att se onaturligt.
Jag vet att skuggor och högdagrar aldrig bör göras med hjälp av svart och vitt - de leriga dina färger och ser onaturligt. I verkliga livet, skuggor är inte svart och ljuskällor är inte vit. Jag kommer brukar använda Efterbelys med hudfärg av karaktär, som mörknar huden färg till en lämplig nyans. För höjdpunkter, skulle du använda färgen på ljuskällan, såsom blekgul, med en dodge verktyg eller med en normal verktyget använder vissa genomskinlighetseffekter. Huden är inte mycket reflekterande (om det är vått) så gör inte höjdpunkter mycket ljusa och stora. I min serie använder jag inte några höjdpunkter, som jag kände skuggorna var nog.
Med hjälp av andra verktyg till stöd i arbetet (suddgummit när jag av misstag gick utanför linjerna, en övertoningsfyllning verktyg för fyllning i panelen 2 och en mönsterfyllning för trä dörrar i panel 1) avslutade jag arbetet på denna halva av komiska bilden, som visas nedan. Därefter ska jag slutföra färgen för den andra halvan av bilden (visas inte som en process eftersom det inte är mycket annorlunda). Du ser färdiga produkter i nästa steg. Och efter det, jag ska sy ihop de två halvorna av komiska, och sedan ändra storlek på komiska för webbpublicering.
Nästa steg: sy ihop bilden.