Att göra ett enkelt program med hjälp av Win32 API (3 / 5 steg)
Steg 3: Lägga till komponenter i fönstret.
2. byta kontrolleras av "budskap", Lägg till fallet WM_CREATE. Detta är del av koden som körs när fönstret skapas. Vi kommer att lägga våra komponenter här.
3. Lägg den första textrutan använder funktionen följande funktion:
CreateWindowEx (WS_EX_CLIENTEDGE, TEXT("EDIT"), TEXT("0"),
WS_CHILD| WS_VISIBLE|ES_AUTOHSCROLL| WS_TABSTOP,
20, 10, 85, 25, hWnd, (HMENU) IDC_LHS, GetModuleHandle(NULL), NULL);
Då placeras en textruta med dess övre vänstra hörnet på (20,10) och med en bredd av 85 och en höjd av 25. Det tilldelar också identifierare IDC_LHS som vi definierade tidigare i textrutan så att vi kan hänvisa till textrutan senare. TEXT() makrot du ser runt alla strängarna används helt enkelt så att denna kod fungerar oavsett om din kompilator använder unicode eller inte.
4. Lägg till de andra tre delarna på samma sätt. Se bild 3-1 för hjälp.
5. bläddra till det fall WM_PAINT. Detta är där någon ritning till fönstret kommer att göras.
6. dra skiljelinjen mellan de två ingångarna och utdata genom att infoga följande kod efter funktionen BeginPaint() kallar, som i bild 3-2.
MoveToEx (hdc, 10, 78, NULL); â
LineTo (hdc, 115, 78);
Detta drar en linje från (10, 78) till (115, 78).