Att lägga till MIDI till gamla hem organ (1 / 9 steg)
Steg 1: Bussades Vs matriskodats tangentbord
-matriskodats
-bussades
Matris tangentbord är hur nästan alla moderna tangentbord är anslutna. Det förstås mest lätt som en crosshatch av vertikala och horisontella ledningar där nyckeln är vid varje korsning. Den här metoden har fördelen med minst antal anslutningar men det ska läsas in av någon sorts mikroprocessor. 61 tangenter kan lätt avläsas med bara 16 stift på CPU. Mikroprocessor avsöker en rad eller kolumn på en gång men gör det snabbt nog att det är helt transparent för musiker. CPU instruerar sedan vad gör ljud att spela noterna tryckte. Inga problem för idag men 40 år sedan skulle det ha varit kostnad-oöverkomliga.
Bussades tangentbord har alla nycklar utfodras med en signal (vanligtvis en rå fyrkantsvåg Observera matas direkt från en avdelare chip) som sedan ansluts till en gemensam anslutning. Det kan finnas mer än en gemensam anslutning. Detta kan ske i form av flera viktiga kontakter eller det kan vara vissa arrangemang som drar springs i kontakt med metallstänger kör längden på tangentbordet.
Bussades tangentbordstyp var först att användas på grund av de sätt låter genererades i orgeln. De tidigaste organ används individuella oscillatorer för varje not. Varje ton var kopplad till en nyckel och när du tryckt på tangenten du ansluter signalen till förstärkaren. Enskilda oscillatorer gav så småningom vika för integrerade kretsar som en master signal ner i top anteckningar och sedan alla lägre oktaver. Igen, sista anmärkning utgångarna var kopplad till varje nyckel.
Anledningen till flera buss stavar/rails under tangentbordet? Du kunde ha avdelare utgång en hög frekvens fyrkantsvåg som kunde sedan ges bort till andra klyftan-av-x kretsar att skapa fler samtidiga oktaver. Flikarna röst skulle slå på eller av indata till andra avdelare. Dessa var oftast "flöjt" eller "tibia" ljud. De var märkt av "bilder", t.ex. 16", 8", 5 1/3", 4", 2"osv...