Automatisering någon modell (4 / 5 steg)
Steg 4: Installera motorerna
Motorerna som vi valde var Tamiya objekt 70189 eftersom 3D-modellen visade de skulle passa, de kör på 3 volt och de kommer som byggsats så du kan välja en mängd olika utväxlingsförhållanden och därmed olika hastigheter. All denna information är ganska fint detaljerad på rutan och i de instruktioner som följer med det. Utgående axel är också en hex form så med hex formade hål i våra drivande cog vore ingen chans att utrusta rullar glider på axeln.
Motorerna fästes till modell genom limning växellådan till den inre väggen av modellen med en anständig starka lim. Vi använde gorilla lim men se till att motorn är väl fastspänt eftersom detta lim kommer att expandera som torkar och driva bort växellådan. Också göra ha tålamod och låt det torka ordentligt innan du går vidare. Med motorer kopplade till modellen körande kuggar kan gled in på axlarna. På grund av hex formen på axeln och de hex formade hål i drivande kuggar (från 3D utskrift) vi inte behövde att limma dessa på alls men om du har runda axlar limma några här också skulle vara en bra idé att stoppa eventuella avvikelser.
Modellen är nu redo att monteras och drivs upp men först lite åt sidan
Varför ha en motor + växellåda.
Fråga: Varför inte bara använda en motor av sig själv?
S: eftersom små DC motorer spin för fort att anslutas direkt till bakhjulen av en modell. Du kanske tror – bra! Det går verkligen riktigt fort men sannolikheten är att det inte kommer att kunna komma igång alls. (inte tillräckligt start vridmoment som de säger).
Genom att köra via en växellåda tappar du den hastighet som drivhjulen sväng vid men vad du får är vridmomentet (svarvning kraft). Det är därför bilar har växellådor. Så kan du välja en låg växel att dra bort från en stående start eller köra uppför en backe. Cant verkligen göra utan dem.
Det finns massor av modell motor/växellåda combos som du kan välja mellan. Saker att tänka på
1. hur fysiskt stor är motor/växellådan. Det måste passa. Få dimensionerna av den du tänker på och modell det i 3D med ditt faktiska fordon. Sparar en hel del gissningar och det är kul.
2. Vad är diameter (eller form) av dess utgående axel. Dessa varierar så ta inte för givet att det sannolikt kommer att vara 2mm eller något annat. Du behöver veta detta så kan du designa ditt drivhjul att matcha
3. Vad är varvtal vid utgången. En snabbare rpm: snabbare fordon (men med mindre vridmoment minns). Du kan helt enkelt beräkna vad din hastighet kommer att bli om du vet detta.
t.ex.
Låt oss säga utdata rpm är 90 rpm (varv per minut).
Och kan säga ditt drivhjul är 20mm i diameter.
Så, att vara 20mm diameter hjulet kommer att ha en omkrets på pi * 20 som arbetar ute på 62,8 mm.
Så, spår eller marken kommer att flytta 62,8 mm per minut.
Det finns 60 minuter på en timme så det kommer att flytta på 60 * 62.8 mm per timme
Som fungerar till vara 3768 mm per timme.
Det finns 1000 mm i en mätare så betyder hastigheten kommer att vara 3,8 meter per timme.
Vad händer om jag vill ha en skala hastighet?
Okej
Låt oss säga verkligt fordon kan resa på 20 Km i timmen.
Så kommer att 1/35 skala hastigheten vara 20.000/35 571.4 meter per timme
Som är 571.4 / 60 meter per minut. dvs. 9,52 meter per minut
Som är 9520 millimeter per minut.
En skala 1/35 tank har en kör, rullar ungefär 20 mm diameter som vi som beräknats ovan är en omkrets på 62,8 mm.
Så, 9520/62.8 ger oss 1999 varv per minut av bakhjulet. Så du vill ha en växellåda med en produktion på 2000 rpm att ge ett grovt skala hastighet.
4. Vad spänning är motorn
5. på större hur mycket ström som motorn kan bli ett problem för men vi talar litet så kommer inte oroa dig för mycket.