AVR Assembler handledning 6 (1 / 3 steg)

Steg 1: Hur kan vi få två mikrokontroller att prata med varandra?



Sedan börjar vi att utvidga vårt projekt så att vår enda slutprodukten utgörs av en samling av mindre delar vi behöver mer stift än en enda Atmega328P kan ge. Därför kommer vi att göra varje del i ett övergripande projekt på en separat mikrokontroller och sedan få dem dela data mellan dem.

Så det problem som vi måste lösa är hur kan vi komma med en enkel metod för de registeransvariga att prata med varandra och överföra data mellan dem?

Tja, är en sak om dessa styrenheter att de varje utföra 16 miljoner instruktioner per sekund. Detta är mycket exakt tid och så kan vi använda denna timing för att överföra data. Om vi använder millisekund förseningar för att utgöra data behöver då vi verkligen inte vara så exakt eftersom CPU körs 16.000 instruktioner i en enstaka millisekund. Med andra ord, är en millisekund en evighet för Processorn.

Så låt oss prova med tärningskast. Jag vill överföra resultatet av ett tärningskast från dice rulle chip till analyzer chip. Anta att du stod tvärs över gatan och jag ville signalera att du resultatet av min rulle ett par tärningar. En sak jag kunde göra, om vi båda hade en klocka, är jag kunde vända på en ficklampa, sedan när du är redo att ta emot min data du slå på ficklampan och vi båda börjar våra klockor. Då jag hålla min ficklampa på för det exakta antalet millisekunder som tärningskast och sedan stänga av. Så om jag rullade en 12 skulle jag hålla min ljus för 12 millisekunder.

Nu är problemet med ovanstående att det finns inget sätt för dig och mig, skulle vi kunna tid saker exakt nog för att skilja mellan 5 millisekunder och 12 millisekunder. Men vad om detta: Antag att vi beslutade att jag skulle hålla min ljus ett år för varje nummer på tärningen? Sedan om jag rullar en 12 jag skulle skina ljuset på dig i 12 år och jag tror ni håller med om att det finns ingen möjlighet att du kommer att göra ett misstag i räkna ut hur många rätt? Du kan ta en paus och gå spela baseball, du kan även gå Spela craps i Vegas för 6 månader, så länge någon gång under året för att sneglade över gatan för att se om ljuset var på du inte vill missa en räkning. Jo det är precis vad vi gör för microcontrollers! En enstaka millisekund för Processorn är som ett år. Så om jag aktiverar signalen för 12 millisekunder finns det nästan ingen chans som andra microcontroller kommer att förvirra det för 10 eller 11 oavsett vilka avbrott och whatnot hända under tiden. För microcontrollers är en millisekund en evighet.

Så är här vad vi ska göra. Först kommer vi att välja två portar på handkontrollen för att våra kommunikationsportar. Jag kommer att använda PD6 för ta emot Data (vi kan kalla det Rx om vi gillar) och jag kommer att välja PD7 för överföring av data (vi kan kalla det Tx om vi gillar). Analyzer chip kontrollerar regelbundet det är Rx stift och om den ser en signal om det kommer att sjunka till en "kommunikation subrutin" och sedan överföra en retur signal till dice rullen säger att det är redo att ta emot. De kommer båda starta tidtagningen och dice rullen kommer att överföra en signal (dvs 5V) för en millisekund per nummer på tärningen. Så om rullen var dubbla sexor eller en 12, sedan tärningarna rullen skulle ställa det är PD7 till 5V för 12 millisekunder och sedan sätta den rygg till 0V. Analysutrustningen kommer att kontrollera dess PD6 pin varje millisekund, räknar varje gång, och när det går tillbaka till 0V sedan det utgångar många till analysutrustningen Visa, visar en tolv i binär på lysdioder.

Så är det planen. Låt oss se om vi kan genomföra den.

Se Steg
Relaterade Ämnen

AVR Assembler handledning 11

Välkommen till handledning 11!I den här korta guiden kommer vi slutligen att bygga den första delen av vårt sista projekt.Det första du bör göra är att gå till det allra sista steget i denna tutorial och titta på videon. Sedan komma tillbaka hit. [pa...

AVR Assembler handledning 8

Välkommen till Tutorial 8!I denna kort tutorial ska vi ta lite av en skenmanöver från att införa nya aspekter av assembler programmering att visa hur man flytta våra prototyper komponenter till ett separat "tryckta" kretskort. Anledningen är att...

AVR Assembler handledning 10

Välkommen till handledning 10!Ledsen att det tog så lång tid för att få denna nästa avbetalning ut men detta är en ganska hektisk tid på året. I alla fall, är här det!Vi har kommit långt och du förmodligen redan är kompetenta nog att skriva många int...

AVR Assembler handledning 5

Idag kommer vi att ta en närmare titt på de olika minnesplatserna i Atmega328p mikrokontroller och se om vi bättre kan förstå hur saker lagras, där de lagras och hur pekare och uppslagstabeller fungerar.Handledningen kommer att delas upp i två delar....

AVR Assembler handledning 3

Välkommen till tutorial nummer 3!Innan vi börjar vill jag göra en filosofisk punkt. Inte vara rädd för att experimentera med kretsar och den kod som vi konstruerar i dessa tutorials. Ändra sladdar runt, lägga till nya komponenter, ta komponenter ut,...

AVR Assembler Tutorial 1

Jag har beslutat att skriva en serie tutorials om hur man skriver assembler program för den Atmega328p som är mikrokontroller används i Arduino. Om människor förblir intresserad fortsätter jag att lägga ut en en vecka eller så tills jag får slut på l...

AVR Assembler Övningsexempel 7

Välkommen till Övningsexempel 7!Idag vi första visar hur du rensar en knappsats och sedan visar hur du använder Analog ingång hamnarna för att kommunicera med knappsatsen.Vi kommer att göra med avbrott och en enda tråd som indata. Vi kommer tråd knap...

AVR Assembler Övningsexempel 9

Välkommen till Övningsexempel 9.Idag kommer vi att visa hur du kan styra både 7-segment display och en 4-siffrig display med våra ATmega328P och AVR assembler kod. I samband med detta får vi ta omvägar till hur du använder stacken för att minska anta...

AVR Assembler Tutorial 2

Denna handledning är en fortsättning på "AVR Assembler Tutorial 1"Om du inte har gått igenom Tutorial 1 bör du sluta nu och göra att man först.I den här guiden kommer vi fortsätta vår studie av assembler programmering av den atmega328p som använ...

AVR Assembler Övningsexempel 4

Välkommen till tutorial nummer 4!I den här guiden kommer vi att bygga en krets som kommer att simulera rullning av två tärningar. Sedan kommer vi först skriva en brute force-program som gör jobbet. Sedan kommer vi förenklar det programmet på olika sä...

En avancerad metod för Arduino & AVR programmering

Detta instructable är ett måste läsa för alla som är bekanta med core AVR chips och Arduino.Tja, mer konkret, när jag läste den instructable kommer du att kunna:1) vet väl skillnaden mellan AVR och Arduino.2) programmering Arduino med WinAVR & använd...

Utveckling styrelsen för Attiny84 mikrokontroller

Detta är en utveckling styrelse för Attiny84 mikrokontroller. Tha Attiny84 chip har 11 pins adresserbara med Arduino IDE, 8k flashminne för lagring av program och 512 byte ram tillgängligt för variablerna stack och program.En funktion av den Attiny84...

Hur man ladda program till en Arduino UNO från Atmel Studio 7

I denna korta Instructable kommer vi att lära sig att ladda ett program till en Arduino UNO ombord med Atmel Studio istället för Arduino IDE. Detta är användbart när du behöver utveckla ett program med fler advance funktioner eller på ett annat språk...

MRETV - Video, ljud och mycket mer från en standard Arduino!

MRETV - Video, ljud och mycket mer från en standard Arduino!Nu uppdaterad för Arduino 1.6.6 November 2015!Använd endast två resistorer och två dioder för att generera full skärm video. Text 47 x 29 8 x 8 tecken, dubbla vertikala upplösningen (47 x 57...

Älskling, jag krympte Arduino: flytta från Arduino till ATtiny och skriva din kod i ren AVR-C

Arduino är en stor hård- och mjukvaruplattform, men med alla dess funktioner är det också lite uppsvälld och ofta behöver du bara en liten del av alla funktioner. Projektet kräver ibland för att ha mindre och billigare enheter. Vad du behöver är ATti...

65xx teknik-församlingen språk programmering med W65C02SXB-handledning 1

Western Design Center (WDC) har beslutat att skriva en serie tutorials på hur du kommer igång med vår 65xx teknik och hur man skriver assembler program för 65xx familjen för ICs. Denna handledning kommer att baseras på använda det Standard W65C02 chi...

AVR fuse grunderna: kör en avr med en extern klocka

säkringar är bland de svåraste ämnen som jag stött på samtidigt lära sig om programmering microcontrollers. Även efter att söka och läsa flitigt, kunde jag fortfarande inte lyckas rensa mitt begrepp om dem. Men sedan jag började lära dem ta en i tage...

AVR programmering med Arduino, AVRdude och AVR-gcc

AVR är en gemensam, billig typ av mikro-controller som kan verka skrämmande att arbeta med, men oroa dig inte! När du har Ställ in grundläggande kunskap och kan de bli inte bara nyttigt, men viktigt att nya projektidéer som du drömmer upp!Denna handl...

Idiot's Guide till programmering AVR: s på de billiga (med Arduino IDE!)

Mikrokontroller är, utan tvekan, fantastiska små saker. De är mångsidiga, kraftfull och mycket små. Tyvärr, den sistnämnda drag också delas av både min plånbok och mina kunskaper i programmering. Min förståelse av C är dålig, och jag har knappt råd a...