Bas Relief ljus skulptur (2 / 5 steg)
Steg 2: bild urval och ändring
Jag ställt många frågor om val av bild på beslutsfattare Faire, och vad som följer är det bästa råd jag har kunnat komma med.- använda bilder som har stark riktad belysning. Du kan ha mer än en källa av riktad belysning, men mycket diffust ljus är inte bra. Starkare lutningar är bättre. Kamera monterad blixt-fotografering är dåligt. Plocka inte en enkel silhuett eller något främre lit. Det bör vara off-vinkel belysning för att framhäva kognitiv dissonans.
- en bild som behöver mycket fina Detaljer för dess inverkan gör carving mycket långtråkig - så Undvik extrema subtilitet i uttryck om du gör porträtt. Plocka något som kommer att ha punsch, även om det är mycket suddiga.
- Jag tycker det är också bra att ha en bild där både förgrunden och bakgrunden av bilden har lutningar. Om bakgrunden är alltid mycket ljusare eller mörkare än i förgrunden, sedan din topografi kommer inte att vara intressant. Du har en platå eller en enkel fördjupning som beskriver din siffra snarare än ett dynamiskt samspel av skulpturala former. (Du kan åtgärda detta i en bild som du vill genom att leka i ditt bildbehandlingsprogram.)
- extrema närbilder för porträtt kan skapa intressanta och unintuitive kretsmönster där bilden hoppar ut plötsligt.
- på en galen avancerad matematik nivå börjar du nog för att kunna se topografiska former som skulpturen tar baserat på de lätta mönsterna. Vid denna punkt, vill du plocka cool-ser kretsmönster som skapar unintuitive bilder när de ses från betraktningsvinkel. Jag önskar jag kunde göra detta bättre. Det verkligen skatter min hjärna, men det är vad jag försöker bli bättre på.
Så, med allt det i åtanke, få din bild. Rita något, ta ett foto eller hitta något. Om du drar ett tomt, hjälpa google bild söka. plocka ett adjektiv och göra en bild Sök. Använd CoolIris för att skanna din revisionskontroll snabbt för något som fångar ögat.
Nu när du har din bild, justera den så att det är lätt att tolka in din skulpturala topografi.
Photoshop, Gimp eller en annan grafikprogram att snabbt minska bilden till något rista-stånd. Du en svartvit bild med mycket kontrast. Vissa områden bör tvättas ut (helt vitt) andra områden bör gå förlorade i skugga (helt svart) du också vissa mid-toner. Använd "kurvor" eller "nivåer" för att ändra kontrasten på din bild. Använd sedan "cutout", eller "färgreduktion," filter för att förändra bilden. Detta kommer att skapa diskreta linjer från lutningar att vägleda din carving. Du kan se dem som topografiska Isobarerna. Ditt mål är att göra uppenbart ljus/mörk övertoningar i bilden så att du kan översätta dem till höjd/djup lutningar i din carving.
Obs: om du carving i något annat än en pumpa, (specifikt, något som frigolit) där du inte vill att helt skära igenom objektet, och där du inte har en topp "skin" som kommer att skapa dramatiskt kontrastrik svarta, du förmodligen inte vill ha en bild som är alltför kontrastrik. Vill du fortfarande en hel del utbud, men du vill ha mjuka övergångar som hålla detaljer i högdagrar och mörka områden. Detta beror på att en fast svarta området blir en flat-topped platå i din carving som inte är skulpturalt lika intressant som en rundad kulle eller en taggiga topp. Ta en titt på vad jag talar om i den maker faire styrofoam carving nedan. Det ser fortfarande ut som ett block av cellplast eftersom skuggorna fick skära av. Det skulle se bättre om det hade rundade toppar snarare än en hackad platå.