Baserade Arduino Bi-color LED matris orm spel (2 / 5 steg)
Steg 2: ledningar
När de två LED Matrix drivrutinsmodulen kit är klar, är de anslutna med Arduino Nano mikro-controller som visas i kopplingsschema (ledde matriser inte installerat för bättre överblick).
För spelet ljudutgång använde vi en 8 ohm 0.5 watt högtalare drivs
direkt av en Arduino's digital Pins genom ett 100 ohm motstånd. Grundläggande ton används för detta projekt och låga volymen bör räcka för en handhållna spel med denna enkla installation.
Två panel mount momentan tryckknapp växlar som krävs för projektet för att kontrollera förflyttning av ormen.
Observera användningen av 10Kohms nedrullningsbara motstånd på DATA IN, CLK och belastning mata stift. När driva, appliceras först till den mikro-controller eller när de återställs, flyta deras I/O linjer. MAX7219 kan se detta som giltiga data och Visa sopor tills kontrollen mikro-controller vinster. Pull-down motstånden förhindra dessa problem. För att minska antalet del för detta projekt, kan du prova utan 10Kohms nedrullningsbara motstånd för DATA IN CLK input raderna och.
Förutom de två Bi-color LED Matrix Driver modulerna och två tryckknapp växlar koppla vi in hela kretsen på en liten bit av perf-styrelsen runt 60 mm x 60 mm i storlek.
Observera att det finns två PCB mount tryckknappar i perf-styrelsen. Vi använt inledningsvis dem för spelet kontroll men efter att bygga en enkel låda för spelet, beslutade vi att använda två panel mount tryckknappar istället för bättre spel kontroll. Vi parallellt via vår panel montera knapp med PCB mount tryckknappar så spel kontroll kan nu utföras med antingen PCB eller panel mount tryckknappar.