Baserade Arduino Bi-color LED Matrix Pong spel (1 / 5 steg)
Steg 1: Översikt över rotationsencoder
Rotationsencoder kan se ut som en potentiometer men de är helt olika komponenter.
Det finns två huvudtyper av roterande pulsgivare: absolut eller inkrementell pulsgivare.
Absoluta pulsgivare utgång den rotationsvinkel som använder en absolut koden. Den roterande positionen kan upptäckas genom att läsa koden.
Inkrementella pulsgivare utgång en puls sträng enligt roterande förskjutningen av en axel, och information som hastighet, avstånd och relativa position ytterligare kunde härledas från den.
Rotary encoder kommer vi att använda här är en elektromekaniska, inkrementell (24 pulser) komponent som har full axeln rotation som kan förvandla oändligt med ingen slutet stopp till skillnad från potentiometrar (några potentiometrar kommer med inga slutet stopp). Det är särskilt kul eftersom den har en röd/grön LED byggdes som en tryckknapp som kan aktiveras genom att trycka på roterande axeländan. Den är avsedd att vara en PCB hålmontering komponenten och inte panelen kan monteras eller lämplig för bakbord prototyping (såvida du inte sinne bockning stiften apart och cut/böj flikarna två mekaniska sidan).
Enheten har 7 stift - tre på ena sidan och fyra på den andra. Sidan med tre stift är för kodaren: signal A, marken (märkt som C) och signalen B. Sidan med fyra stift är för tryckknapp, röd lysdiod och grön LED.
De två encoder utgångarna A och B, kallas kvadratur utgångar, eftersom dessa utsignaler är 90 grader ur fas.
Kolla in artikeln på http://bildr.org/2012/08/rotary-encoder-arduino/ för information om hur vi använder dessa kodare utgångar för att manipulera spelets paddel.