Baserade Arduino RGB Matrix LED testare (5 / 12 steg)
Steg 5: Källkod och nedladdningar
För att kontrollera panelen RGB LED Matrix, måste du inkludera Adafruit RGB Matrix Panel biblioteket som finns tillgänglig på GitHub. Detta är en Arduino bibliotek för 16 x 32 och 32 x 32 RGB LED matrix paneler, du kan få mer information om hur du använder biblioteket på Adafruit webbplats.
Här är testet kodexemplet för detta projekt.
#include "Adafruit_GFX.h" / / Core grafik bibliotek
#include "RGBmatrixPanel.h" / / maskinvaruspecifika bibliotek
#define CLK 8 / / måste vara på PORTB!
#define LAT A3
#define OE 9
#define en A0
#define B A1
#define C A2
Sista parameter = "falska" inaktivera dubbelbuffring
RGBmatrixPanel matris (A, B, C, CLK, LAT, OE, falsk);
void setup() {
Matrix.BEGIN();
}
void loop() {
fylla skärmen med röd
matrix.fillRect (0, 0, 32, 16, matrix. Color333(7, 0, 0));
Delay(1000);
fylla skärmen med grön
matrix.fillRect (0, 0, 32, 16, matrix. Color333(0, 7, 0));
Delay(1000);
fylla skärmen med blå
matrix.fillRect (0, 0, 32, 16, matrix. Color333(0, 0, 7));
Delay(1000);
fylla skärmen med vit
matrix.fillRect (0, 0, 32, 16, matrix. Color333(7, 7, 7));
Delay(1000);
fylla skärmen med svart
matrix.fillScreen (matrix. Color333(0, 0, 0));
Delay(1000);
}