Beräkna och rita kilar för en quassi halv sfär eller dome. 2D till 3D-yta (3 / 4 steg)
Steg 3: Beräkna och rita gore kurvor
Här är där brister börjar. Se anmärkning på botten för förklaringen.
Beräkna cirkla radien (d) krävs för att erhålla gore kurvan.
- d = b / sin(α/2)
t.ex. d = 39.25 cm/sin (15) =39/0.2588=151.5cm
Nu använda en bit snöre längd d och placera mitt i en avståndet b från toppen och rita en båge.
Gör en mall: Jag skulle rekommendera för att göra en mall för att kopiera klistra in sida vid sida kurvan
Beroende på tjockleken på materialet du använder, och metoden för att ansluta kilar till varandra, kan du lämna vissa viftar omkring 2 cm runt kilar att vika inåt och använda för att gå kilar.
Obs:
c vilken är faktiskt en kurva approximeras för en rak linje. Felet beror på antalet kilar du har beslutat att göra. De mer kilar, den mindre fel.
följaktligen att c som raksträckan fodrar, ändras också b från "perfektion". "Gore kurvan", i en 3 dimensionell rymd skulle vara detsamma som b, men som ni kan se att detta är omöjligt med de approximativa beräkningar har vi gjort.
Det är möjligt att beräkna det verkliga värden, men den extra ansträngningen är inte värt skillnaden i min mening. Ändå har jag använt denna metod med tyger och svampar som har en viss flexibilitet för dem, där brister får dolt.
Hur som helst, får du en godtagbar semi sfär.