Bil Horn tilltag Box (24 / 30 steg)
Steg 24: Program
/*
Bil Horn tilltag Box
av Randy Sarafan - 2013
När du trycker på den röda knappen, en LED blinkar i trettio sekunder och sedan på upptåg är beväpnad. Under denna tid bör rutan döljas någonstans mycket mörk. Nästa gång ljus registreras, bil horn tutar i 2 sekunder och avväpnar.
För mer information besök:
Denna kod är i Public Domain.
*/
Ange namnet på pin 2. Detta stift styr horn.
CONST int tuta = 2;
Ange namnet på stift 3. Detta stift styr LED.
CONST int ledde = 3;
Ange namnet på pinne 4. Detta stift övervakar knappar pressar.
CONST int buttonPin = 4;
Ange namnet på analoga pin 0. Detta stift övervakar fotocellen.
CONST int sensorPin = A0;
Ange den första väpnade 0.
Kontrollera att det inte utlöser när påslagen.
int beväpnade = 0;
Variabel för lagring av fotocell data
int senselight;
Variabel för
int buttonState = 0;
Detta händer en gång.
void setup() {
Ställ in digital stiften att antingen vara ingångar och utgångar.
pinMode (buttonPin, ingång);
pinMode (tuta, OUTPUT);
pinMode ledde (, OUTPUT);
}
Allt detta händer om och om igen.
void loop() {
Läs statligt av tryckknapp värdet.
buttonState = digitalRead(buttonPin);
Om knappen trycks
om (buttonState == hög) {
Blinka lampan i 30 sekunder
för (int jag = 0; jag < 15; i ++) {
digitalWrite (ledde, högt);
Delay(1000);
digitalWrite (ledde, låg);
Delay(1000);
}
Arm rutan tilltag. Nästa gång den känner av ljus, det kommer att tuta.
beväpnade = 1;
}
Läs ljussensorn och spara den som en variabel.
senselight = analogRead(sensorPin);
Om ljussensorn känner av en liten mängd ljus, Tuta i två sekunder och sedan avväpna.
om (senselight > 300) {
IF(Armed == 1) {
digitalWrite (honk, hög);
Delay(2000);
digitalWrite (honk, låg);
Delay(1000);
beväpnade = 0;
}
}
}