Billig DMX testare (1 / 7 steg)
Steg 1: Knappsatsen
Knappsatsen
Hårdvara:
Jag hade 3 typer av knappsatser som jag spelat med (växlar på en dator ombord, membrane switch, mjuk)
Se bilder på knappsatser.
Programvara:
Jag började med knappsatsen biblioteket för lätt matris knappsatsen stilmappning. Se http://playground.arduino.cc/code/Keypad för mer information.
Jag var tvungen att leka med rad- och mappning till få min nyckel Pad switch matrix att arbeta. Pin-out i dokumentationen var inte korrekt på någon av knappsats. Så när jag bestämt den korrekta pin-out, koden fungerade perfekt.
Här är kodavsnitt visar hur du använder knappsatsen-biblioteket:
(Detta är för växlarna 16 PC ombord)
#include < Keypad.h >
CONST byte rader = 4; definiera fyra rader
CONST byte COLS = 4; definiera fyra kolumner
char nycklar [rader] [COLS] = {
{'1', '2', '3','
{'4', '5', '6','B'},
{'7', '8', '9','C'},
{'*', '0', '#','-'}
};
PIN R/C
8 C4
7 C3
6 C2
5 C1
4 R1
3 R2
2 R3
1 R4
Connect 4 * 4 knappar troget port, motsvarande digital IO portar panelen
byte colPins [COLS] = {10,11,12,13}.
Anropa funktionen funktion bibliotek knappsats
Tangentbordet knappsatsen = knappsatsen (makeKeymap (nycklar), rowPins, colPins, rader, kolumner);
Ogiltig loop () {
char nyckel = keypad.getKey ();
om (nyckel! = NO_KEY) {
Klart
om (nyckel == "C") {
State = klart;
}
}