BITS & Byte magic manipulation (5 / 7 steg)
Steg 5: Bitvisa Skift - ' >'
Nu vi kommer att flytta redskap och titta på skiftande höger och vänster, vad detta innebär är helt enkelt flytta bitarna byte till höger eller vänster ett antal platser. Operatorn för den här åtgärden är ' << ' för vänster och ">>" för rätt.
Gillar inte operatören fungerar detta bara på 1 byte i taget. Kan ha en gå med operatorn SKIFT vänster:
0000 0001 << 1 = 0000 0010
Här flyttade vi våra bitar 1 plats till vänster. I matematiska termer är detta detsamma som att multiplicera med 2, 1 x 2 = 2 rätt.
Denna förskjutning ofta används för att underlätta förståelsen av register, som vi redan vet hur man ställer lite med operatorn eller vi kan använda SKIFT för att säga: Jag vill sätta bit 4 i ett register. Och det kan vi göra såhär:
Registrera dig = registrera | (1 << 4)
som kan översättas till:
Registrera dig = registrera | 0001 0000
Kom ihåg att vi börjar på bit 0, rätt!
Ofta när kodning Arduino många av registren har fördefinierade namn, så när vi använder dessa namn vi kan få en rad som ser ut så här:
PORTB = PORTB | (1 << PORTB5)
Där vi använder de definierade namnen för både PORTB som är en adress i våra microcontroller och PORTB5 som är nummer 5.
Nu vad kan vi göra med operatorn SKIFT höger ">>"? Jag måste väl erkänna jag inte har ofta haft användning för det men det är skönt att veta där och hur man använder den.