Bryta typ
Hej. Mitt namn är Yi, och idag skulle jag vilja berätta om varför jag är så kär i rörelse.
En ganska välkänd kampsportare sa en gång, "vara formlös, oformlig, som vatten. Nu, du sätta vatten i en kopp, blir det cup. Du sätta vatten i en flaska blir det flaskan. Du lägger den i en tekanna blir det tekannan. Vattnet kan flöda, eller det kan krascha. Vara min vän." Dessa berömda ord yttrats av ingen mindre än Bruce Lee har inspirerat generationer av unga fighters att kanalisera det mäktiga vattenlevande elementet när engagerande sina kroppar, men de allra flesta människor äger inte sådan finess i kroppskontroll. Man arbetar med arkitektoniska utrymmet runt oss, vatten kan uppfylla sin form med lätthet, men den mänskliga kroppen har otaliga formella begränsningar. Sedan tidigt 1900-tal genomgått arkitektonisk utrymme omfattande standardisering med Neuferts arkitektens Data, sporra farligt diskriminerande kropp typ ideal och punktfrätning arkitekturen som en förtryckande standardiseringar maskin - som trädgård bål contorting aducerade växten - mot variabel människokroppen. Arkitekturen har upprepade gånger undvika behovet av en likgiltig standard, således ringa tillbaka omstörtande raster i designtänkande genom att utnyttja de rörelser och dimensioner av anomali-som berör oss alla till viss mån - för att konfrontera arkitekturens våld på kroppen.
I tidigare undersökningar, jag använde ritning för att undersöka vattnets temporal form och durational rörelse och mina ansträngningar att förstå seriell rörelse använder ortografisk projektion, inom ett valt sammanhang av den mänskliga kroppen, gav vika till rumsliga och gränsen villkorar av olika skalor. Genom att fokusera på särskilda mått och mätningar av kroppsrörelser började jag förstå nyanserad vikten av unik användare deltagande vad gäller arkitektonisk utrymme och dess många konstruktioner.
För att ytterligare söka, försökte jag extrahera exakt spänner av variabel rörelse dimensioner som samlades som redigeringar för Neuferts bok av styva arkitektoniska typologier, som inte accepterar variation. Arkitektoniska typologi som det var var antithetic till deltagande, men kan istället erbjuda sig själv som den första hypotesen i designprocessen. Justera och åter föreslå hypotesen under ledning av en ny serie av variabel kroppsrörelser kan en ny finess för arkitektonisk utrymme.