Bygga en Nintendo NES PC (9 / 10 steg)
Steg 9: Nuvarande användning
Den följande konsoler fungerar för närvarande perfekt på NES datorn:
-NES
-Super NES
-Sega Mega Drive / Genesis
-Sega Master System
-MAME (Arcade)
-Game Boy (färg)
-Game Boy Advance
-Sega Game Gear
-Turbo Grafx 16 / PC-Engine
-Sony Playstation (inte 2)
UPPDATERING: Nintendo 64
Jag har lagt till en annan konsol för NES PC: The Nintendo 64. Det är den absolut mest resurskrävande konsolen för att emulera, så jag testade några spel för att få en bättre uppfattning om hur spelbara det var. Jag använde Project64 emulator med upplösningen 640 x 480 och 16-bitars färgdjup. Ingen kantutjämning eller textur effekter.
Super Mario 64: CPU-användning i genomsnitt omkring 80%, med toppar på 90-95%. Videon var helt slät och gameplay var lyhörd. Ibland, med mycket händer på skärmen, skulle ljudet klippa en stund vilket resulterar i en svagt klickande ljud. Alla, är spelet helt spelbar!
Star Fox 64: CPU-användning var ständigt > = 90%. Spelmenyerna hade ibland ryckig video och några ljud stutering. Gameplay var nära perfekt dock med några video problem i spelet och enstaka ljud stamning. Inte en perfekt poäng, men mycket spelbara.
GoldenEye 007: detta var naturligtvis det svåraste spelet att dra bort. CPU-användning var vid eller nära 100% hela tiden. Video och audio var både ryckiga/stamning i både menyer och i spelet. Framerate inte kunde bo på acceptabla nivåer, vilket resulterade i dålig lyhördhet. Jag brukar kalla det ospelbar, men ryckigheten gör det ett dåligt val för min nuvarande setup.
Slutsats: de flesta Nintendo 64 spel blir mycket spelbara om inte perfekt, men många av de mer resurskrävande kommer inte att vara mycket smidig. Alla, är jag positivt överraskad av resultatet och gärna lägga till en annan kvalitet konsolen i listan :)
Jag hoppas du gillade min Instructable.