Byta Arduino väckarklocka (2 / 2 steg)
Steg 2: kod
// TONES ==========================================
Börja med att definiera förhållandet mellan / / Obs, tid & frekvens. #define c 3830 / / 261 Hz #define d 3400 / / 294 Hz #define e 3038 / / 329 Hz #define f 2864 / / 349 Hz #define g 2550 / / 392 Hz #define a 2272 / / 440 Hz #define b 2028 / / 493 Hz #define C 1912 / / 523 Hz / / definiera en särskild anmärkning, "R", som representerar en vila #define R 0 / / SETUP === / / ställa upp talare på en PWM stift (digital 9 10 eller 11) int speakerOut = 9; int speakerOnTime = 250; Deklarera redOnTime en int och inställd på 250 mseconds int speakerOffTime = 0; Deklarera redOffTime en int och inställd på 250 / / vill vi felsökning på serial ut? 1 för Ja, 0 för ingen int DEBUG = 1; int redled = 10; Deklarera redLEDPin en int och in på stift 20 int redledOnTime = 250; Deklarera redOnTime en int och inställd på 250 mseconds int redledOffTime = 0; Deklarera redOffTime en int och inställd på 250 int yellowled = 11; Deklarera redLEDPin en int och in på stift 20 int yellowledOnTime = 250; Deklarera redOnTime en int och inställd på 250 mseconds int yellowledOffTime = 0; Deklarera redOffTime en int och inställd på 250 int knappen = 2; int statePin = låg; void setup() {pinMode (redled, produktionen); / / berätta Arduino att redLEDPin är en utgång pin pinMode (yellowled, produktionen); / / berätta Arduino att redLEDPin är en utgång pin pinMode (knapp, OUTPUT); pinMode(speakerOut, OUTPUT); om (DEBUG) {Serial.begin(9600); / / Set följetong ut om vi vill felsökning}} / / melodi och TIMING === / / melodi [] är en matris av anteckningar, tillsammans med beats [], / / som sätter varje ton relativa längd (högre #, längre Obs) int melodi [] = {c g, a, g, f, e, d, c, g, f, e, d, g}; int slår [] = {8, 8, 8, 8, 16, 8, 8, 8, 16, 16, 8, 8}; int MAX_COUNT = sizeof(melody) / 2; Melody längd, för looping. Ange övergripande tempo lång tempo = 10000; Ange längden på paus mellan anteckningar int paus = 1000; Loop variabel att öka resten längd int rest_count = 100; <-BLETCHEROUS hacka; Se kommentarer / / initiera core variabler int tone_ = 0; int slå = 0; lång varaktighet = 0; Spela upp ljud === / / Pulse talaren för att spela en ton för en viss varaktighet void playTone() {lång elapsed_time = 0; om (digitalRead(button)==HIGH) {om (tone_ > 0) {/ / om detta inte är en resten beat, medan tonen har / / spelade mindre långt än "varaktighet", pulse högtalare hög och låg samtidigt (elapsed_time < varaktighet) {digitalWrite(speakerOut,HIGH); delayMicroseconds(tone_ / 2); / / ned digitalWrite (speakerOut LÅG); delayMicroseconds(tone_ / 2); Hålla reda på hur länge vi pulsade elapsed_time += (tone_); {}} annat {/ / resten slå, loop gånger fördröjning för (int j = 0; j < rest_count; j ++) {/ / se anmärkning på rest_count delayMicroseconds(duration);}}} } / / Låt vilda bråk börja === void loop() {/ / ställa upp en räknare för att dra från melody [] och [] beats för (int jag = 0; jag playTone(); / / en paus mellan noterar... delayMicroseconds(pause); analogWrite(speakerOut,500); digitalWrite(redled,HIGH); //Turn röd lysdiod på delay(redledOnTime); //Leave på för redOnTime digitalWrite(redled,LOW); //Turn röda LED av delay(redledOffTime); //Leave off för redOffTime digitalWrite(yellowled,HIGH); //Turn röda lysdioden på delay(yellowledOnTime), //Leave på för redOnTime digitalWrite (yellowled LÅG); Vända röda LED av delay(yellowledOffTime); digitalWrite(speakerOut,HIGH); delayMicroseconds(tone_ / 2); Delay(speakerOnTime); Lämna på redOnTime digitalWrite (speakerOut, låg); delayMicroseconds(tone_ / 2); Delay(speakerOffTime); Lämna bort för redOffTime digitalWrite(redled,HIGH); Vända röda lysdioden på delay(redledOnTime); Låt redOnTime digitalWrite(redled,LOW); Vända röda LED av delay(redledOffTime); Lämna bort för redOffTime digitalWrite(yellowled,HIGH); Vända röda lysdioden på delay(yellowledOnTime); Låt redOnTime digitalWrite(yellowled,LOW); Vända röda LED av delay(yellowledOffTime); Lämna bort för redOffTime}} / * * anteckningar * programmet utger sig att hålla en ton för 'varaktighet' mikrosekunder. * Lies lies lies! Det håller för minst 'varaktighet' mikrosekunder, _plus_ * någon overhead skapad av incremeting elapsed_time (kan vara överstiger * 3K mikrosekunder) _plus_ overhead av looping och två digitalWrites() ** som ett resultat, en ton av "varaktighet" spelar mycket långsammare än en vila * av "varaktighet." rest_count skapar en loop variabel för att få "vila" beats * i linje med "ton" beats av samma längd. ** rest_count kommer att påverkas av chip arkitektur och hastighet, samt * overhead från programmet mods. Tidigare beteende är ingen garanti för framtida * prestanda. Användbarheten kan variera. Lätta fuse och få bort. ** Detta kunde använda ett antal förbättringar: * lägga till kod för att låta programmeraren anger hur många gånger melodin bör * slinga innan du slutar * Lägg till en annan octave * flytta tempo, paus och rest_count till #define uttalanden * skriva att inkludera volym med analogWrite, som med det andra programmet på * http://www.arduino.cc/en/Tutorial/PlayMelody * till kod att göra tempot inställbar av potten eller annan inmatningsenhet * till kod att ta tempo eller volym inställbar av seriell kommunikation * (kräver 0005 eller högre.) * TILL kod att skapa tone offset (högre eller lägre) genom potten etc * Ersätt slumpmässiga melodi med öppna barer att 'Röka på bevattna' * /