C för nybörjare: Funktioner/slingor: gissningslek (23 / 23 steg)
Steg 23: Bygga och köra
Många fel kan uppstå när du försöker att kompilera programmet.
Syntax-fel uppstår när reglerna i C programmering inte följs. Semantiska fel uppstår när programmet skriftlig inte är meningsfullt. Logiska fel bestäms inte av IDE, men av programmeraren. Dessa fel inträffar när något inte ville skrivs ut till terminalen. Se till att dubbelkolla att varje semikolon är placerad där den behöver vara. Kontrollera också varje hakparantes att se till att den har en matchande avslutande hakparentes.
Titta på funktionen NumDigits som visas i bild 1.
Som ni kan se, matchas de parentes (omgiven av gröna rutor), som utgör ramen för hela funktionen, att endast omfatta kroppen av funktionen. Kodraderna initierar och manipulera variabler sluta med ";" (vilket framgår av den röda rutan).
Om import biblioteken inte ingår överst i filen, körs inte programmet (bild 2).
Det är också viktigt att allt är rättstavat. Om du väljer att göra olika funktion eller variabelnamn som är bra, så länge den genomförs med samma namn i hela programmet.
Kompilera programmet, välja Bygg - bygg och Run (bild 3).
En kommandotolk visas (bild 4).
På det här meddelandet kan användaren välja 3 alternativ.
Genom att skriva ditt val följt av ange; prompten kommer att fortsätta att köra igenom programmet. Följ via programmet, besvara varje fråga av siffror och ange. När numret är gissat, kommer att huvudmenyn gå tillbaka upp, vilket föranledde ett antal 1-3 igen. Grattis på att göra ditt program!