Chimera: $60 DLP High-Res 3D Printer (11 / 14 steg)
Steg 11: programvara
Av de många öppna källkod programvarualternativ som jag tittat på, bara Musikskapande Workshop envision labs tycktes ge kompatibilitet och anpassning alternativ som jag krävs. Jag har tagit med zip-filen som innehåller programvara och inställningar jag använde före installationen, men det kan kräva några justeringar för egen maskin. Starta genom att extrahera zip-filen till skrivbordet eller annan plats. Öppna CreationWorkshop.exe och följ instruktionerna.
Konfigurera maskinen
- Profil urval - Klicka på plus-knappen om du vill skapa en ny profil och namn den chimär (eller vad du vill)
- Bygga storlek - ta en grov mätning av x och y måtten på din projicerade ytan. Observera att detta är inte dimensionen av din bygga plattform, dessa är måtten på området totala projektion, mått så gott du kan, men behöver inte vara exakt. Detta kommer att justeras efter första testutskriften.
- Com-port - kontakten i Arduino, klicka på Konfigurera, och valde com port som datorn tilldelats Arduino, och se till att överföringshastigheten är inställd på 115200.
- Maskin-kontroller - detta är där du berätta programvaran vilka funktioner du skrivaren har, som här bara har en z-axeln, kontrollera motsvarande ruta.
- Displayer - Anslut projektorn till datorn, de flesta bärbara datorer har en videoutgång anslutning, xd221 projektorn och min laptop båda har VGA-anslutningar så det är vad jag använde. om din dator inte har alternativ för duell monitorerna, det bör låta dig använda den största bildskärmen, men det försvårar processen. Klicka på den andra skärmen sedan knappen plus att använda bildskärm (projektor) som displayen används för tryckning.
- Konfigurerad visar - visar displayen som ska användas för utskriftsprocessen.
- Tillämpa ändringar - se till att du klicka här för att spara alla ändringar du har gjort innan.
Konfigurera skivning profil
Profil urval - Klicka på plus-knappen om du vill skapa en ny profil och namn den chimär (eller vad du vill)
- inställningar-
- Skiva tjocklek - detta är hur tunn varje lager av utskriften kommer att, Ställ in lagret höjden till .1mm, detta är ett bra ställe att börja.
- Exponeringstid - detta är hur länge varje lager kommer projiceras på harts, ju längre tid desto svårare blir varje lager, men varje lager också kommer att krympa mer. 10 sekunder (10 000 millisekunder) är vad allt bilden trycktes på, men jag tror att det kan något overexposing kådan. Detta är något du måste testa och justera som varje skrivare/projektor kommer att vara annorlunda.
- Botten exponering - för mycket första några lager du vill vara säker på att din utskrift är tillräckligt förankrad till bygga plattformen dessa advokat utsätts under en längre tid att säkerställa god vidhäftning. Jag dubblade lager tiden i 20 sekunder (20 000 millisekunder).
- #bottom lager - detta är hur många av det första lagret kommer att utsättas för längre varaktighet. återigen detta kommer att vara något annorlunda för varje skrivare, men jag har framgång med hjälp av de tre första lagrarna.
- Aktivera kantutjämning - markerar den här kryssrutan kan hjälpa om raka linjer skrivs ut med ojämna kanter, men det bör inte vara ett problem.
3. lyft och sekvens-
- Z lift avstånd - detta är hur långt ner z axeln kommer att gå till tillåta harts att flöda över toppen av de föregående lagrarna. för större utskrifter eller högre viskositet hartser måste du öka detta avstånd, men för små utskrifter är som jag gör 3mm bra.
- z hastigheter - du inte vill flytta ut till snabb, eller styrkorna av kådan flödar kunde dölja några av de finare detaljerna eller tunna väggar i din utskrift. 75mm per sekund är långsammare än det behöver vara, men jag känner dess bättre säker än ledsen.
4. auto Calc - detta kommer att beräkna den beräknade tiden det tar för skrivaren att slutföra lift sekvensen, detta är viktigt eftersom det är den tid för vilken programvaran väntar innan projicera nästa lager.
5. bygga riktning - mycket viktigt - se till att du har top_down valt som typ av skrivare. skrivaren fungerar inte om fel typ väljs.
6. Applicera ändringar - se till att du klicka här för att spara alla ändringar du har gjort innan.
Jag skulle starkt rekommendera att använda en andra dator för att köra dina program på, kan du använda din dator på samma gång du skriver ut, det finns många saker som kan gå fel om du gör andra aktiviteter som surfar på Internet (instructables missbruk? skyldiga.) eller spelar spel.
1. popup-fönster-dessa kan orsaka stora ut fel. kom ihåg att den är ansluten som andra datorskärm, så någon popup kan visas på den andra bildskärmen som följer den projektorn visar en helt vit skärm och härdning det hela översta lagret av harts, som kommer att förstöra din utskrift utan hopp om återhämtning, vara mycket svårt att ta bort, och är ett slöseri med material.
2. Slow/frysning frågor - om datorn går långsamt eller hänger upp på grund av en alltför stor belastning på processor eller grafikkort, musikskapande workshop kan frysa mitt kommando eller även hoppa över kommandon, med kommer att resultera i en misslyckad utskrift.
För att undvika dessa problem det rekommenderas att du inte röra datorn medan du skriver ut ett objekt.