CNC frästa tekanna skulptur (2 / 4 steg)
Steg 2: Skapa tyg simulering
Välj först kuben och objektet.
I FX-menyn välja nCloth > Skapa > passiv Collider
Detta gör din trasa kolliderar med objektet samt sockeln när det berör den.
Nästa konvertera den övre ytan i en trasa:
I FX-menyn välja nCloth > Skapa > nCloth
Med ytan markerad, gå till Attributredigeraren, kommer du nu se att din yta har omvandlats till en nCloth. Jag rekommenderar byte av förinställningar av tyg till en styvare material för att undvika underskärningar i den sista pusselbiten. Gå till Attributredigeraren och i förinställningar, Välj något som tshirt eller tjockt läder. Du bör kunna leka med dessa förinställningar och utforska de olika utgångarna av tyg
För att förhandsgranska simuleringen, måste du tillåta tillräckligt bildrutor i en animering. Ställer in det till 200 ramar bör vara tillräckligt för denna övning.
Nu förhandsgranska animeringen genom att trycka på play-knappen på undersidan av skärmen.
När du har fått önskad form, Välj din trasa och tryck ctrD. Detta kommer att kopiera din geometri och göra det lättare att arbeta med formuläret utan dess nCloth egenskaper.
Välj din slutliga form som du vill fräsa och exportera den som en STL-fil.